NIPO: zwak vierde kwartaal online verkopen
Het onderzoeksbureau gaat er vanuit dat in het vierde kwartaal ruim 1,3 miljoen Nederlanders online een aankoop doen. In het derde kwartaal lag dit slechts 0,5 procent lager. Vorig jaar steeg in het vierde kwartaal het aantal kopers nog met 125 procent. Er is nog wel sprake van absolute groei, maar deze houdt het vierde kwartaal gelijke tred met de groei van het aantal internetgebruikers. Volgens NIPO is kleding het sterkst groeiende online aangeschafte product. In het derde kwartaal kochten of bestelden ruim 235.000 Nederlanders online een kledingstuk. Prognoses voor het vierde kwartaal gaan uit van 237.000 personen. Vergeleken met het vierde kwartaal van 2000 (73.000 personen) is dat een toename van maar liefst 225 procent. In geld uitgedrukt nemen reizen het grootste deel van de totale bestedingen voor hun rekening. Volgens NIPO kochten in het derde kwartaal 171.000 personen online een privé-reis. In het vierde kwartaal zakt dit naar verwachting terug naar zo'n 80.000 personen. (esc)