Pc-markt groeit sterker dan verwacht
In de Verenigde Staten ging een recordaantal van 20,7 miljoen pc’s over de toonbank. Dat aantal ligt volgens IDC 24 procent hoger dan de verkoop in de drie laatste maanden van 2008. IDC had gerekend op 6 procent groei in de VS.
Gartner noemt een wereldwijde groei van 26,5 procent naar 19,8 miljoen stuks. Beide marktonderzoekers zijn het erover eens dat scherpe en langdurige prijsverlagingen veel Amerikaanse consumenten ertoe hebben verleid een nieuwe computer te kopen. “Terwijl de economie zwak bleef, werden kopers extreem prijsgevoelig. Goedkope pc’s waren goed genoeg voor veel consumenten”, aldus Gartner-analist Mikako Kitagawa.
Ook in Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA) ging het beter, zij het minder spectaculair dan in de VS. Na 3 kwartalen van krimp groeiden de pc-verkopen in EMEA weer, volgens IDC en Gartner vooral dankzij een sterke vraag naar netbooks en andere goedkope laptops. Gartner tekent daarbij aan dat de EMEA-regio later dan de VS en Azië in een economische crisis raakte en dat ook het herstel later heeft ingezet. IDC en Gartner geven geen exacte cijfers voor de EMEA-zone.
Dankzij het krachtige herstel in het vierde kwartaal eindigde 2009 toch nog met een kleine groei van 2,3 procent naar 294,2 miljoen pc’s, aldus IDC. Gartner raamt de totale pc-markt in 2009 op 305,9 miljoen stuks, dat is 5,2 procent meer dan in 2008.
In de pikorde van pc-fabrikanten presteerde HP in het vierde kwartaal in alle regio’s behalve EMEA bovengemiddeld. Het marktaandeel van HP klom volgens IDC wereldwijd van 19,6 naar 21 procent en in de VS zelfs van 25 naar 29,2 procent.
Een andere winnaar is Acer, dat in IDC’s wereldranglijst opklom van 12 naar 13,4 procent marktaandeel. In de VS verloor Acer overigens een half procentpunt. Op de wereldmarkt deden ook Lenovo en Toshiba het in het vierde kwartaal goed, terwijl Dell relatief moest inleveren.
Wereldmarkt voor pc’s, 4e kwartaal 2009 versus 2008
Fabrikant | 2009 Q4,aantal | 2009 Q4,aandeel | 2008 Q4,aantal | 2008 Q4,aandeel | Groei 2009vs 2008 |
HP | 17,79 mln | 19,8% | 14,24 mln | 19,3% | + 24,9% |
Acer | 12,19 mln | 13,5% | 8,61 mln | 11,7% | + 41,5% |
Dell | 10,39 mln | 11,5% | 9,84 mln | 13,3% | + 5,7% |
Lenovo | 7,84 mln | 8,7% | 5,51 mln | 7,5% | + 42,2% |
Toshiba | 4,81 mln | 5,3% | 3,67 mln | 5,0% | + 31,2% |
Overigen | 37,01 mln | 41,1% | 31,86 mln | 43,2% | + 16,2% |
Totaal | 90,03 mln | 100% | 73,72 mln | 100% | + 22,1% |
Bron: Gartner, januari 2010
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee