Pc-verkoop Azië groeit 15 procent
Legend voert de ranglijst aan met een marktaandeel van 13,2 procent. De Chinese fabrikant wist de afzet met bijna een kwart op te voeren ten opzichte van het slotkwartaal van 2001. Nog sterker (met 46 procent) groeide Dell, dat daarmee op een vierde plaats en 5,8 procent marktaandeel (was 4,6 procent) belandde. HP groeide nauwelijks, maar bezet nog altijd de tweede positie met een aandeel van 8,7 procent, vergeleken met 9,8 procent een jaar eerder. Daarna volgt IBM met 6,3 procent (was 6,1 procent) marktaandeel. De vijfde en zesde plek zijn respectievelijk voor Founder (4,5 procent) en Samsung (4 procent). Alle overige fabrikanten vertegenwoordigden in het vierde kwartaal van 2002 samen 57,5 procent van de Aziatische pc-markt. Voor het hele jaar becijfert IDC de groei op 10 procent. Alleen in Hong Kong en Singapore was sprake van krimp. Legend, HP en IBM vormen de topdrie. IDC verwacht dat de pc-markt in Azië, uitgezonderd Japan, dit jaar met 16 procent groeit. (gke) Zie ook: Meer pc's verkocht in vierde kwartaal - 17 januari 2003