Overslaan en naar de inhoud gaan

Prijserosie kenmerkt pc-markt in vierde kwartaal

Volgens marktonderzoeker Gartner groeide de pc-afzet in 2006 wereldwijd met 9,5 procent tot 239,4 miljoen exemplaren. IDC komt tot een iets hoger groeicijfer van 10 procent rond, maar schat het verkoopaantal met 228,6 miljoen stuks wat lager in. De afwijking houdt verband met verschillen in meetmethode.
Alle fabrikanten samen verkochten vorig jaar voor 201,1 miljard dollar aan pc’s, schat Gartner. Dat is evenveel als in 2005. IDC noemt geen omzetcijfer.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock


In het vierde kwartaal groeide de pc-afzet met 7,4 procent tot 67,35 miljoen eenheden, aldus Gartner. IDC houdt het op 8,7 procent groei en een verkoopaantal van 65,6 miljoen stuks.
Prijserosie was volgens Gartner-analist Mikako Kitagawa een van de opvallendste ontwikkelingen. Op de consumentenmarkt moesten de pc-leveranciers vechten om de portemonnee met fabrikanten van andere elektronicaproducten zoals spelcomputers en platte tv’s. Ook waren ze gedwongen hun prijzen te verlagen om te voorkomen dat de vraag zou inzakken in afwachting van Windows Vista, dat eind januari in de winkel ligt.

Voorsprong
HP heeft zijn voorsprong op Dell in de laatste drie maanden van het jaar uitgebouwd. In de schattingen van Gartner krijgt HP een marktaandeel van 17,4 procent toebedeeld, gevolgd door Dell met 13,9 procent. Volgens IDC heeft HP in het vierde kwartaal 18,1 van de mondiale pc-markt veroverd en moest Dell genoegen nemen met 14,7 procent.
In 2003 wist het uitsluitend direct verkopende Dell, geholpen door uitgekiende logistieke processen, de leiding te nemen op de mondiale pc-markt. Ook na de overname van Compaq door HP bleef het succes van Dell nog geruime tijd in stand, maar in het derde kwartaal van 2006 streefde HP de fabrikant uit Texas uiteindelijk voorbij.
Het contrast tussen beide kemphanen in groei van jaar op jaar is opmerkelijk.Terwijl HP zijn pc-afzet met bijna 24 procent wist te verbeteren moest Dell 8 tot 9 procent inleveren in vergelijking met de drie laatste maanden van 2005.
Schrale troost voor Dell is dat het bedrijf, gemeten over het hele jaar, nog wel voorligt op HP. Het verschil in marktaandeel is echter miniem: 17,1 versus 17,0 procent (IDC).

Worstelen
Op de derde plaats van de wereldranglijst staat het Chinese bedrijf Lenovo, dat in 2004 de pc-activiteiten van IBM overnam. Lenovo had in het vierde kwartaal een marktaandeel van 7,1 procent. “Lenovo blijft profiteren van zijn leidende positie in Azië/Pacific, maar blijft in andere regio’s worstelen om trekkracht te krijgen”, aldus IDC.
Nog sterker dan HP groeide Acer, de nummer vier. Het Taiwanese bedrijf verkocht 33 procent meer pc’s dan in het vierde kwartaal van 2005 en kwam daarmee op een marktaandeel van 6,8 procent. Acer is nu al drie jaar achtereen de snelst groeiende pc-fabrikant maar is wel sterk afhankelijk van Europa voor zijn afzet. Toshiba maakt bij Gartner de topvijf vol met een aandeel van 3,8 procent.
Opmerkelijk is dat ook Apple, dat zich met zijn iPod en iPhone steeds meer als leverancier van consumentenelektronica ontpopt, zijn opmars op de pc-markt voortzet. In de Verenigde Staten was Apple in 2006 met een neuslengte voorsprong op Toshiba de vierde pc-leverancier (marktaandeel 4,7 procent). Wereldwijd staat Apple op de zevende plaats met een marktaandeel van 2,4 procent, versus 2,1 procent in 2005.

Notebooks
Europa, het Midden-Oosten en Afrika (Emea) sloot het jaar af met een ‘sterk kwartaal’, constateert Gartner. Fabrikanten leverden 25,7 miljoen pc’s af, bijna 12 procent meer dan in 2005. Gedurende het hele jaar ging het om 80,3 miljoen stuks.
Analist Ranjit Atwal tekent bij de Gartner-cijfers aan dat de vraag in de Emea-regio nog steeds wordt aangewakkerd door een sterke vraag van consumentenzijde naar notebooks. In enkele West-Europese landen, waaronder Duitsland en Scandinavië, viel de groei wel wat tegen.
Dell had voor de tweede keer achtereen een ‘moeilijk kwartaal’, constateert Atwal verder. Het bedrijf wist onvoldoende te profiteren van de sterke vraag naar draagbare pc’s om het afkalven van zijn marktaandeel te stuiten. De prijs voor de snelste groeier (plus 36 procent) is ook in Emea weggelegd voor het Taiwanese Acer.
Het uitstel van de introductie van Windows Vista tot eind januari lijkt weinig gevolgen voor de pc-verkoop in Europa te hebben gehad, al was wel sprake van een prijsdrukkend effect. Consumenten blijven een voorkeur hebben voor instapmodellen, aldus Atwal.
Gartner verwacht dat de pc-verkopen in 2007 met bijna 10 procent zullen toenemen. Door de gestaag dalende prijzen van de hardware blijft de omzet echter opnieuw vrijwel onveranderd op 201,3 miljard dollar.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in