Roep om meer geld en onorthodoxe aanpak voor scholen
Er waren discussies over onder andere de kwestie Windows versus open source en over de prijs van (digitale) leermiddelen. Ook verlekkerde minstens één docent zich aan het fenomeen ‘laptopklas’ waarvoor hij geen geld en, na enig doorvragen, eigenlijk ook geen toepassing heeft. Een opmerking over het verband tussen intensief laptopgebruik en muisarmen, bracht hem niet op andere gedachten. Brok in de keel Het gevoel nergens bij te horen van een van oorsprong Chinees tienermeisje en een jongen van Turkse komaf bezorgde de bezoeker tijdens een presentatie van Tom Oosterhuis een brok in de keel. Zij waren door hun komst naar Nederland in een cultureel niemandsland terechtgekomen en brachten hun gebrek aan wortels in een op de schoolcomputer geproduceerde videoclip samen onder woorden. Of beter gezegd: onder beelden en geluid. De videoclip maakte onderdeel uit van het lesprogramma Chatrats. Tom Oosterhuis vertelde de symposiumgangers dat hij zijn draai in de kleinkunst niet helemaal kon vinden en daarom besloot zich op educatieve software te storten. Het mede door hem ontwikkelde Chatrats is een lesmethode voor het vak Culturele en Kunstzinnige Vorming (CKV), een nieuw vak dat verplicht is voor de ongeveer 200 duizend leerlingen in het voortgezet onderwijs in de leeftijdsgroep van 15 tot 17 jaar. De methode wordt aangeboden via Kennisnet. Oosterhuis kon zijn oorspronkelijke vak toch niet helemaal loslaten en zong aan het eind van zijn presentatie het lied ‘Zeg me wie je bent’, waarvoor zijn beroemde nicht Trijntje de tweede stem had ingezongen op een band. Het Chatratsinitiatief van Oosterhuis is een onorthodox lesprogramma voor middelbare scholieren, mede mogelijk gemaakt door ICT. Onorthodoxe lesprogramma’s met behulp van ICT vallen volgens minister Maria van der Hoeven van Onderwijs toe te juichen. Ze maken het immers mogelijk in te spelen op de ontwikkeling van specifieke groepen en inividuen. De minister stelt er echter geen cent extra voor beschikbaar. Van der Hoeven is al blij dat ze in deze economisch moeilijke tijden de overheidsbijdrage van 60 euro per leerling per jaar voor pc gebruik op school kan handhaven en dat ze ervoor kan blijven zorgen dat de scholen hun internetaansluiting behouden. Manifest Dat vertelde Van der Hoeven nadat ze tijdens het symposium uit handen van Lodewijk de Waal, voorzitter van FNVbondgenoten, het ‘Manifest Met ICT meer rendement van onderwijsinvesteringen’ in ontvangst had genomen. Het manifest is een initiatief van de Stichting ICT op School, EPN en Kennisnet. Het manifest schetst welke middelen en maatregelen nodig zijn en welke randvoorwaarden vervuld moeten worden om tot meer rendement van onderwijsinvesteringen te komen. Het zal geen verbazing wekken dat dat volgens de inititiatiefnemers meer middelen moeten zijn dan thans ter beschikking worden gesteld. De initiatiefnemers vinden verder dat voor de besteding van de beschikbare gelden creatieve en onorthodoxe maatregelen nodig zijn om verdere daling van het huidige onderwijsniveau te voorkomen. Het investeringsniveau op het vlak van ICT in het onderwijs is volgens hen te laag om de kwaliteit van het reguliere onderwijs te handhaven en leerlingen goed voor te bereiden op de informatiesamenleving. Naast Lodewijk de Waal ondersteunen Felix Cohen (algemeen directeur Consumentenbond), Jaques Schraven (voorzitter VNONCW) en Wim Deetman (voorzitter EPN) het manifest.