Sterke stijging omzet computerspelletjes
De spelcomputers Playstation 2, Xbox, Gameboy Advance en GameCube gaven een belangrijke impuls aan de omzetstijging. Voor deze apparaten steeg het aantal verkochte computerspelletjes explosief, variërend van 153 procent (Xbox) tot 364 procent voor Playstation 2. Voor de Playstation verkocht fabrikant Sony 731.000 computerspelletjes met een totale waarde van 38,2 miljoen euro. Door de populariteit van de genoemde spelcomputers kwam de omzet van computerspelletjes voor de 'gewone' computer in 2002 onder druk te staan. De verkoopprijzen van spelsoftware op cd-roms waren volgens de NVPI lager. Hierdoor daalde de omzet met 4 procent naar 77,4 miljoen euro. Er gingen ruim 4,6 miljoen cd-roms over de toonbank, een minieme stijging van 1 procent. De speelgoedwinkels vormen het grootste verkoopkanaal voor computerspelletjes. Zij nemen 44 procent van de afzet voor hun rekening. Andere belangrijke kanalen zijn volgens de NVPI elektronicawinkels (19 procent) zoals Media Markt en 'entertainmentwinkels' (13 procent) als Free Record Shop en Music Store. (anp)