Overslaan en naar de inhoud gaan

Steve is pas tevreden alsMicrosoft sneller groeit dan de anderen

Met.Net (Dotnet) heeft Microsoft een nieuwe generatie software in ontwikkeling die niet alleen pc’s, maar ook allerlei andere apparatuur via internet met elkaar laat samenwerken. Veel klanten begrijpen niet goed hoe.Net hun bedrijfsvoering zou kunnen verbeteren. Schort er iets aan de uitleg van Microsoft?
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Ballmer: Grote ideeën zijn soms moeilijk uit te leggen. Kritische commentaren over het rendement van.Net zijn onjuist. Daar geef ik verder niemand de schuld van, de uitdaging is aan ons om de voordelen te laten zien. Ik denk dat mensen de voordelen wel zullen inzien zodra nieuwe producten zoals nu Office XP en later dit jaar Windows XP en Visual Studio.Net, op de markt komen. We hebben al een boel ‘early adopters’: bedrijven als eBay, American Express en de Britse overheid. Maar ik geef toe dat de eindstreep nog ver weg is. De kern van.Net is dat XML (eXtensible Mark-up Language, red.) de lingua franca van internet zal zijn. We hebben gereedschappen voor ontwikkelaars en benaderingen voor eindgebruikers, die het makkelijker zullen maken in een XML-wereld te participeren. Ik denk dat het een enorm voordeel is dat er een gemeenschappelijke taal is, of die nu wordt gebruikt voor scenario’s tussen bedrijven, tussen bedrijven en consumenten of tussen bedrijven en werknemers. Waarom is XML zo essentieel in deze visie? XML is datgene dat alles bij elkaar houdt. Het is de belangrijkste standaard die uit de internethoek is voortgekomen. XML is nog geen complete standaard, er omheen is nog veel werk te doen. Daarom ook zijn we actief binnen het World Wide Web Consortium (W3C) om aanvullende standaarden te bevorderen, zodat XML werkelijk het Esperanto van internet kan worden. Dat het laatste zal gebeuren, is een uitgemaakte zaak, daarvan ben ik honderd procent overtuigd. Ik geef toe dat Microsoft met XML voorop loopt, maar andere bedrijven hebben hun inspanningen op dit gebied opgevoerd. IBM, een bedrijf waarmee we concurreren, heeft heel actief met ons samengewerkt in de standaardisering van XML. Ook Sun en Oracle hebben gezegd dat ze zullen meedoen, al denk ik wel dat ze een achterstand hebben. Bedrijven als Sun praten over Java, over ‘één keer programmeren en overal op draaien’. Daar geloof ik niet in. Ik geloof wel in de visie van gegevens die uitwisselbaar zijn en programma’s die door middel van XML uitbreidbaar zijn. Bovendien is Java helemaal geen standaard, maar een bedrijfsgebonden technologie die eigendom is van Sun. Daar heb ik respect voor, wij hebben ook ‘proprietary’ technologie. We ondersteunen Java als programmeertaal, maar als besturingsplatform zullen we Java beconcurreren en verslaan, daar reken ik op. Het is misschien wat simplistisch, maar je zou Hailstorm kunnen zien als de consumentenversie van.Net. Denkt u dat de professionele kant van.Net eerst een succes moet zijn voordat Hailstorm van de grond kan komen? Dat is een interessante, maar niet helemaal juiste voorstelling van zaken. Ik zie het zo:.Net heeft een technologische kern en daarnaast zijn er diensten, waaronder Hailstorm, maar ook bepaalde dingen die we in Windows inbouwen en die met Hailstorm kunnen praten. Ik verwacht dat er een professionele variant van Hailstorm zal komen, die met sommige onderdelen van Office kan communiceren. Ik denk trouwens dat de consumentenkant van.Net sneller van de grond zal komen dan de professionele kant. Waarom? Omdat bedrijven graag in contact komen met hun klanten. Er zijn immers veel bedrijven die aan consumenten verkopen. Critici als Scott McNealy van Sun Microsystems zijn bang dat Hailstorm en de identificatietechnologie Passport een nieuw monopolie voor Microsoft creëren. Sun heeft Passport zelfs een ‘paard van Troje’ genoemd. Wij proberen innovatieve producten en diensten aan te bieden waar gebruikers en ontwikkelaars voordeel van hebben. Meer niet. We proberen ons niet in een bepaalde zakelijke positie te manoeuvreren. In zekere zin geeft die kritiek aan dat we kennelijk met iets belangrijks bezig zijn, anders hadden we nooit zoveel aandacht gekregen van Sun en Oracle. Wij bekritiseren in elk geval Sun en Oracle niet, dus blijkbaar doen zij geen belangrijke dingen. We zullen alleen een klein bedrag vragen aan leveranciers die in Passport willen participeren. Maar er is helemaal geen plan om een tarief per transactie te vragen. Dit jaar lanceert Microsoft meer nieuwe producten dan ooit tevoren in zijn 25-jarig bestaan. Na de introductie van Office XP volgen onder meer Windows XP, de spelcomputer XBox en de telefoonsoftware Stinger. Welk van die producten is volgens u het belangrijkst voor de toekomst van Microsoft? Dat is zoiets als aan ouders vragen welk van hun kinderen favoriet is. Maar goed, ik zal iets noemen dat je waarschijnlijk niet zou verwachten: Visual Studio.Net. Dat is een wonderbaarlijk product waarmee mensen allerlei soorten internettoepassingen kunnen schrijven, waaronder de zogenaamde XML Web-services. In sommige opzichten vormt Visual Studio de hart en ziel van.Net. Van alle nieuwe producten is deze het meest innovatief en we hebben er de meeste tijd in gestoken. Ik wed dat er meer manuren zitten in Visual Studio dan in Office XP of Windows XP. Eind dit jaar komt, te beginnen in de Verenigde Staten, de spelcomputer XBox op de markt. Is Microsoft niet aan de late kant in dit marktsegment? Eerlijk gezegd denk ik helemaal niet dat we zo laat zijn. Het gaat om een markt waar mensen iedere vijf jaar een nieuwe kastje kopen. Dus die markt begint iedere vijf jaar opnieuw, we hebben niets gemist. Sega stapt er uit, Nintendo heeft nog geen nieuw product op de markt. Sony heeft de Playstation 2 pas een maand of zes geleden uitgebracht. Wij zullen verreweg het beste kastje hebben, zonder twijfel. We stappen in die markt omdat we winst denken te kunnen maken en omdat het belangrijk voor ons is niet alleen in de studeerkamer, maar ook in de woonkamer een positie te verwerven. Bovendien hebben we innovatieve ideeën over het gebruik van pc-technologie en ontwikkeltechnieken voor pc’s in de spelletjesmarkt. Het blijft afwachten, maar we zijn behoorlijk optimistisch over onze uitgangspositie. Microsoft werkt onder de codenaam Stinger ook aan software voor mobiele telefoons. Opnieuw kun je je afvragen waarom Microsoft pas nu een overvolle markt betreedt waar fabrikanten en consortia als Nokia, Ericsson, Motorola en Symbian allang actief zijn. Op dat feestje komen wij heel, héél vroeg binnen. Op dit moment zit er niet bar veel software in mobiele telefoons. De meeste software is bedoeld voor zogenaamde ‘feature telefoons’. Ze hebben een heel beperkte processor, een klein geheugen en dito beeldscherm. Alleen als die onderdelen verbeteren, heeft het zin meer software in mobiele telefoons te stoppen. Wij hebben op dit gebied geweldige ideeën, om synergie te bereiken met andere activiteiten waarbij mensen gegevens verwerken. Dat zal niet eenvoudig zijn, want er zijn een stuk of wat grote spelers die zich diep hebben ingegraven. Ik hoop trouwens dat we niet hoeven te concurreren met Nokia. Wij zouden ze graag als partner hebben. We hebben weliswaar nog geen grote overeenkomst met Nokia gesloten, maar we blijven het proberen! De mobiele telefoon zal een interessant apparaat worden, daar twijfel ik niet aan. Maar dat wil nog niet zeggen dat de telefoon de computer zal vervangen. Beide producten hebben een verschillende rol, daarover waren directeur Jorna Ollila van Nokia en ik het een jaar geleden al eens. Het wordt dus de pc én de mobiele telefoon. Plus de televisie, kan ik daaraan toevoegen. We zijn pas met UPC in Amsterdam begonnen met het testen van onze software voor geavanceerde settop boxes. Er is de afgelopen maand veel commotie ontstaan over de nieuwe licentieregeling die Microsoft op 1 oktober invoert. Adviesbureaus vrezen dat de klant straks veel meer geld kwijt is. We hebben heel nauwkeurige rekenmodellen opgesteld. Hieruit blijkt dat 80 procent van onze gebruikers dezelfde of lagere prijzen gaat betalen. De overige 20 procent is duurder uit. Dat zijn gebruikers die minder betrokken zijn bij het product. Dat wil zeggen, ze schaffen minder vaak upgrades aan. Ik denk dat bureaus als Gartner onze klantenkring niet erg goed begrijpen. Wij hebben gedetailleerde analyses gemaakt. We kennen onze gebruikers, we weten wie de klanten zijn. Volgens de Gartner Groep verwart Microsoft vereenvoudiging met het beperken van keuzemogelijkheden. Een van de klachten die we kregen, was juist dat er te veel soorten licenties waren. Mensen dachten altijd dat ze iets waren misgelopen, ze waren altijd bang dat een andere gebruiker met een ander type licentie minder betaalde. Daarom proberen we dat nu allemaal te vereenvoudigen, zodat klanten meer inzicht krijgen en ervan verzekerd zijn dat ze de allerbeste prijs betalen die beschikbaar is. Tot nog toe is het gebruikelijk dat je een upgrade koopt om bijvoorbeeld Office XP te kunnen gebruiken. Wij proberen nu te komen tot een rationeel systeem waarin mensen twee simpele keuzemogelijkheden hebben: ze kopen een losse licentie, of ze zorgen dat ze ‘current’ blijven. Dat laatste, altijd kunnen beschikken over de laatste versie van een softwareproduct, is volgens ons waardevol. Het is mettertijd onze taak ervoor te zorgen dat de software vanzelf actueel blijft, zodat mensen worden verlost van het gedoe van telkens opwaarderen. Elk moment kan het Hof van Beroep in de Verenigde Staten uitspraak doen over de rechtszaak die de Amerikaanse overheid heeft aangespannen. Wat verwacht u als uitkomst? Ik weet niet precies wat ze gaan zeggen, maar van twee dingen zijn we nog steeds overtuigd: Microsoft blijft één geïntegreerd bedrijf en we mogen doorgaan met het toevoegen van mogelijkheden en innovaties aan Windows. Ik heb het volste vertrouwen in onze positie. Eind 1997 zei u in Automatisering Gids dat een groeitempo van 20 procent per jaar voor Microsoft moeilijk is vol te houden. Inmiddels is de groei inderdaad getemperd. Toch voorspelt zakenbank Goldman Sachs binnen enkele jaren opnieuw een groei van 20 procent. Dat lijkt me onrealistisch. Laten we om te beginnen niet over omzet praten, maar over winst. Het is altijd makkelijk om je omzet te laten groeien. Ons bedrijfsresultaat is meer dan 10 miljard dollar per jaar. Een groei van 20 procent betekent dat de winst met meer dan 2 miljard dollar per jaar moet toenemen. Geen enkel Europees bedrijf, Shell misschien uitgezonderd, maakt zoveel winst. En met zo’n bedrag zouden wij dan per jaar moeten gróeien? Die lat ligt te hoog. Ik houd ons personeel liever de doelstelling voor dat we harder moeten groeien dan andere leveranciers in deze bedrijfstak. Ik denk dat we daartoe in staat zijn. Wat ziet u als uw grootste succes en wat als uw grootste mislukking bij Microsoft? Mijn grootste triomf is waarschijnlijk het op koers houden van het bedrijf geweest in de afgelopen drie jaar, ondanks de dotcom-zeepbel en de rechtszaak. We hebben een team van senior managers dat sterker is dan ooit tevoren. Aan de andere kant waren er veel dingen die niet goed zijn uitgepakt. We hebben ons weliswaar minder laten meesleuren door de dotcom-gekte dan veel andere bedrijven, maar toch hebben we ook ons deel van de mislukkingen gehad. We hebben geld gestopt in bedrijven waar we nu op bezuinigen, en ook geïnvesteerd in bedrijven die zijn verdwenen. We hebben geen fouten gemaakt die Microsoft als onderneming bedreigden, maar wel hele dure fouten die ons honderden miljoenen dollars hebben gekost. Maar ik ben er trots op dat we die rommel nu opruimen. Steve Ballmer: “Ik houd ons personeel de doelstelling voor dat we harder moeten groeien dan andere leveranciers in deze bedrijfstak.” foto’s: ries van wendel de joode

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in