Suriname: grote markt voor kleine websites
De blonde Groninger zegt enigszins beschaamd: "Toen mijn opleiding deze stageplaats naar voren bracht, had ik natuurlijk in gedachten om hun websites gebruikersvriendelijker te maken; dat bleek helemaal niet nodig, zag ik wel aan hun eigen website. Cybermango maakt en onderhoudt websites voor de meest gerenommeerde ondernemingen in Suriname. Het bedrijf is ontwikkeld, erg westers. Surinamers die in Suriname werken, voelen de lokale markt goed aan; ze stemmen de prijs handig af op het type klant." Wat hem ook opvalt is de bedrijfscultuur. "Iedereen doet aan zelfstudie en deelt dat met collega’s in korte presentaties." Hoewel de Nederlander in de markt nog veel onkunde tegenkomt, merkt hij wel de trend: "In Suriname ontstaat juist op dit moment een markt voor kleine websites. Wel zegt men op z’n Surinaams vaak: ‘Waarom moet ik betalen voor dat ding?’ Men is huiverig om te betalen voor iets dat je niet kunt vastpakken." Stroomer besteedde de eerste stagemaand aan de verdere ontwikkeling en de marketing van de banner, waarop de bezoeker kan doorklikken naar de EFlyer, zeg maar een eenvoudige elektronische folder, met de mogelijkheid om bestellingen te plaatsen of reserveringen te plegen. "Dat zien we als een opstart die zelfs haalbaar is voor een Javaans eethuisje. Dit product kost pakweg 40 US dollar per maand. Smaakt de plaats op het web naar meer, dan kan de klant overstappen op Easy Web, een complete website naar keus uit onze vijftien modellen. Tenslotte is er de Custom Site, een geheel op maat gemaakte website." Elmar ontwikkelde een trendy minifolder waarmee Cybermango al haar producten breed onder de aandacht brengt, ook hosting, onderhoud, support & training, ecommerce en multimedia & desktop publishing. Tvspots Als deskundige treedt Stroomer bovendien op in tvspots. "Mijn baas zei: ‘Surinamers houden van blanke mensen die ons iets komen vertellen’, daarom kreeg ik de hoofdrol in hun tvspot. Dat leverde me overigens een leuke bijbaan op", zegt hij met een grijns om de mond. "Ik treed nu veel vaker in tvspots op als deskundige, zo prees ik ook al dvd spelers en digitale camera’s aan." De stagiair hield zich ook bezig met het professionaliseren van de website van ‘De Ware Tijd’, de grootste van de twee dagbladen in Suriname. "Ik heb meegewerkt aan een businessplan, waarmee we de directie van de krant hun return on investment laten zien. Verder werk ik inmiddels aan een portal, die alles op het gebied van onroerend goed in Suriname gaat bundelen. Ik doe de ‘research’ onder de toekomstige gebruikers en maak aan de hand daarvan de ‘outline’ van de site, dat is echt Human Technology." Goedkoop Stroomer (‘ik leef hier als een koning’) laat niet na te benadrukken hoe hij het heeft getroffen met zijn stage, "helemaal vergeleken met mijn klasgenoten die in Nederland zijn gebleven." Aan huur betaalt hij 125 euro per maand, buiten de deur eten kost maar een paar euro (‘inclusief drank’) en voor nog geen 2 euro pakt hij binnen Paramaribo de taxi. "Maar het gaat natuurlijk niet om het bruine leventje of de jungletrips. Ik groei in creativiteit door mijn buitenlandstage. Als je niet kunt manoeuvreren in een andere cultuur of in een andere omgeving, dan baat alle technische kennis niet." Vincent Kenswil, directeur van Cybermango, is als stagementor erg tevreden over zijn Nederlandse student. "Niet alleen omdat Elmar dure consultants uitspaart", zegt hij meteen. "Surinaamse studenten moet ik alles voorkauwen, terwijl Nederlandse studenten getraind worden in een projectmatige aanpak. Ze werken zoals iedereen in ons team: zelfstandig en met eigen verantwoordelijkheid." En met een knipoog: "Ik geef Elmar af en toe een lang weekend vrij om het land te leren kennen. Als hij ooit in Nederland minister wordt, weet hij tenminste waar hij de ontwikkelingsgelden heen moet brengen!"