Verkoop handhelds daalt met een kwart
Een door sommige onderzoekers verwachte opleving van de markt blijft dus vooralsnog uit. Vorig jaar kromp de PDA-markt al met 9 procent, zo meldde Dataquest in januari. Afgezien van seizoensinvloeden - in het slotkwartaal bereikt de verkoop van computers doorgaans een piek - heeft de daling in de periode januari-maart volgens IDC te maken met economische instabiliteit, de vrees voor terrorisme en de oorlog in Irak. Daarnaast stipt analist Ross Sealfon een fundamenteel probleem aan: handheld-pc's oefenen maar beperkte aantrekkingskracht uit op zowel consumenten als bedrijven. Dat is zo gebleven ondanks de komst van laaggeprijsde instapmodellen en gevanceerde topmodellen met meer mogelijkheden. Eigenlijk geeft dit marktsegment al jarenlang alleen een opleving te zien rond de feestdagen in het vierde kwartaal. Palm bleef in het eerste kwartaal marktleider, volgens IDC dankzij nieuwe modellen als de relatief goedkope Zire. Met een geleverd aantal van 882 duizend veroverde het bedrijf een marktaandeel van 36 procent. Op de tweede positie staat HP (18,1 procent), grotendeels dankzij het goed verkopende model H1910. Sony, dat gebruikmaakt van het PalmOS, legt beslag op de derde plaats (16,3 procent). De relatief voordelige Axim-serie levert nieuwkomer Dell een marktaandeel op van 6,5 procent. Toshiba (3,6 procent) maakt de topvijf vol. (gke) Zie ook:PDA-markt dit jaar uit het dal - 26 februari 2003PDA-verkopen in 2002 ingezakt - 28 januari 2003