Verkoop mobieltjes groeit met 35 procent
Door de vervanging van oude toestellen was in 'volwassen' markten als West-Europa en Noord-Amerika sprake van sterke verkoopresultaten. In Latijns-Amerika was de groei zelfs 'spectaculair', aldus Gartner-analist Ben Wood. In vergelijking met 2003 liep het marktaandeel van Nokia een forse deuk op. Vorig jaar verkocht het Finse bedrijf in de periode april-juni 35,6 procent van alle mobieltjes, dit jaar nog maar 29,7 procent. In absolute termen steeg het door Nokia geleverde aantal toestellen nog wel van 41,2 tot 46,4 miljoen stuks. Volgens Gartner heeft Nokia door prijsverlagingen een kleine groei van zijn marktaandeel bewerkstelligd ten opzichte van het eerste kwartaal. De meeste andere grote leveranciers zagen kans hun marktaandeel te vergroten. Motorola klom van 14,5 naar 15,8 procent en Samsung van 10,2 naar 12,1 procent. Siemens daalde een fractie van 7,0 naar 6,9 procent. Groei was weggelegd voor Sony Ericsson (van 5,4 naar 6,6 procent) en voor de Koreaanse fabrikant LG, die een sprong maakte van 4,2 naar 56 procent. Gartner verwacht dat Samsung in de rest van het jaar met Motorola zal wedijveren om de tweede plaats op de ranglijst. Tot dusver zijn dit jaar meer dan 300 miljoen mobieltjes verkocht. Gartner ziet hierin aanleiding zijn eerdere prognoses van 620 miljoen stuks voor het hele jaar te verhogen tot 650 miljoen toestellen. Als de verkoop nog hoger uitkomt, kan dat leiden tot overtollige voorraden die de omzet in de eerste helft van 2005 zouden kunnen schaden. (Geert Kelfkens)