Verkoop OV-chipkaart in Rotterdam begonnen
Aanvankelijk zou de OV-chipkaart in april het levenslicht zien, maar door allerlei technische tegenslagen is de introductie met een halfjaar uitgesteld. De Rotterdamse wethouder S. Hulman zag dat niet als een probleem. "Een halfjaar vertraging, wat is dat nou? Als je het afzet tegen de introductie van soortgelijke systemen in het buitenland, dan hebben we het in een recordtijd voor elkaar gekregen", aldus Hulman. Vanochtend kregen alle aanwezigen tijdens de feestelijke introductie een OV-chipkaart uitgereikt, compleet met saldo van 5 euro. Op de kaart is aan beide zijden de Erasmusbrug afgebeeld. De kaart is vanaf vrijdag te gebruiken in de Rotterdamse metro en de bussen van Connexxion die rijden in Voorne-Putten en de Hoeksche Waard. Personeel van de RET heeft de kaart de afgelopen maanden getest. De Nederlandse Spoorwegen gaan vanaf het eerste kwartaal 2006 ook meedoen. NS-reizigers gaan de chipkaart dan testen op de Hoekselijn tussen Rotterdam en Hoek van Holland. Nog deze maand gaat de NS ook poortjes plaatsen langs de Schiphol- en de Flevolijn. In het OV-chipkaartsysteem zijn poortjes nodig om de reiziger toegang te geven tot de perrons. De reiziger houdt zijn kaart tegen een lezer, waarna het poortje opengaat. Bij aankomst op een andere halte moet de passagier dan opnieuw de kaart tegen een lezer aanhouden om uit te checken. De kaart rekent af per kilometer, niet per zone zoals bij de strippenkaart. "Het is daardoor een veel eerlijker systeem", zei RET-directeur P. Peters vrijdag. Zowel hij als directeur R. van Holten van Connexxion en minister Peijs benadrukten de winst voor de reiziger. Van Holten: "Ik zie nog veel meer mogelijkheden, zoals parkeren met de OV-chipkaart en het kopen van artikelen op NS-stations." Sinds vandaag is ook het gesloten toegangssysteem voor de Rotterdamse metro gereed. De stations zijn via tourniquets alleen nog toegankelijk met een geldig vervoersbewijs, zoals strippenkaart, abonnement, OV-jaarkaart of chipkaart. Het meest innovatieve openbaarvervoersysteem van Nederland, zoals de RET en Connexxion de chipkaart noemen, moet in 2007 in heel Nederland geïntroduceerd zijn. De RET treft voorbereidingen om de kaart volgend jaar ook te gebruiken in tram en bus. De openbaarvervoersbedrijven beginnen grootscheepse reclamecampagnes om de kaart onder de aandacht te brengen. Ook is een prijsvraag uitgeschreven om een naam te bedenken voor de kaart. Peijs nam alvast een voorschot en opperde 'Mijn Go-OV' als naam. (anp)