Overslaan en naar de inhoud gaan

Verkoop Packard Bell nog niet helemaal rond

Afgelopen week meldde het Franse persbureau AFP dat het Japanse computerconcern NEC overeenstemming zou hebben bereikt over de verkoop van Packard Bell, zijn Europese dochter voor consumenten-pc’s. Volgens NEC is echter nog geen definitief akkoord bereikt met de Chinees/Amerikaanse zakenman John Hui, de gedoodverfde koper.
Uitlatingen van Aymar de Lencquisaing, algemeen directeur van Packard Bell, op een bijeenkomst in Parijs zijn volgens een woordvoerster verkeerd uitgelegd.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

De onderhandelingen zijn nog gaande, naar verwachting worden deze pas eind september of in oktober afgerond.

Financiële details
NEC heeft bij voorbaat aangekondigd dat de financiële details van de transactie geheim blijven. Packard Bell maakte volgens De Lenc-quesaing afgelopen boekjaar een klein winstje over een omzet van ongeveer 1,5 miljard euro.
Dezelfde Hui deed in augustus een vijandig bod op de detailhandelstak van Gateway in de Verenigde Staten. In 2004 verkocht hij zijn bedrijf eMachines aan Gateway.
Packard Bell, ooit een bekende radiofabrikant in de Verenigde Staten, herleefde in 1986 als leverancier van goedkope pc’s. Nadat het bedrijf eerst in handen was gekomen van het Franse Bull werd NEC uit Japan de volgende eigenaar. Het bedrijf trok zich in 1999 terug van de Amerikaanse pc-markt om zich te concentreren op Europa. Vorige maand is de merknaam opnieuw geïntroduceerd in Azië.
Het Europese hoofdkantoor van Packard Bell staat in Wijchen bij Nijmegen. Het bedrijf is volgens generalmanager Hans Schinkel, die zich beroept op cijfers van GfK, de tweede leverancier van desktop-pc’s en nummer 3 of 4 met notebooks op de Nederlandse consumentenmarkt. Het assortiment omvat naast pc’s ook MP3-spelers, DVD-spelers, harddiskrecorders, externe harde schijven en TV’s.
Schinkel verwacht dat er door de verkoop “veel dingen zullen veranderen ten voordele van Packard Bell”. Hij verwacht verder dat de nieuwe eigenaar de twee in zijn ogen belangrijkste ‘assets’ van het bedrijf zal koesteren, te weten de opgebouwde merknaam en de relatie met retailers in heel Europa.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in