Verlies KPNQwest groeit bij stijgende omzet
De omzet werd voor meer dan 90 procent verkregen uit een aanzienlijk gegroeide afzet van communicatiediensten. De vraag nam met bijna 75 procent toe. Daardoor heeft het bedrijf flink moeten investeren in de voltooiïng van het netwerk. Deze uitgaven worden door de directie dan ook opgevoerd als eerste verklaring voor het bijna verdubbelen van het netto verlies over 2001, dat uitkwam op 266 miljoen euro. Verder wijst het bedrijf op de rentelasten, die door een obligatielening in januari aanzienlijk toenamen. Ten slotte werd het bedrag onder de streep ook nog eens ongunstig beïnvloed door herstructureringslasten ter waarde van bijna 52 miljoen euro. De directie wijst er wel op dat de marge op de levering van communicatiediensten verbeterde en uitkwam op bijna 41 procent. In het voorgaande jaar bedroeg deze marge nog maar net iets meer dan 32 procent. Ook op kwartaalniveau laten de cijfers van KPNQwest een toenemend verlies zien bij een stijgende omzet. De omzet over het vierde kwartaal van 2001 kwam uit op 220 miljoen euro, wat 52 procent meer is dan een jaar daarvoor werd behaald. Toch nam over de drie laatste maanden van het jaar het verlies toe tot meer dan 133 miljoen euro, te vergelijken met een netto verlies van 57 miljoen euro een jaar daarvoor. Het bedrijf doet zijn best om de kosten van productie, verkoop en administratie zo laag mogelijk te houden. In het vierde kwartaal kwamen ze uit op iets meer dan 43 procent van de omzet, wat mag worden vergeleken met ruim 40 procent een jaar daarvoor. (rza) Zie ook onze eerdere berichtgeving:KPNQwest ontslaat ruim een derde van personeel - 08 februari 2002KPNQwest haalt miljoenenorder binnen in VK - 19 december 2001'Honderden banen op de tocht bij KPNQwest' -20 november 2001KPN verkoopt deel KPNQwest - 19 oktober 2001