Weinig geld voor begeleiding gemeenten
De nieuwe structuur kent vier deelprogramma’s. Eén richt zich op de relatie tussen het agentschap BPR en gemeenten.
Volgens directeur Guus Rutgers van het agentschap BPR (Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten) gaat het om zaken als begeleiding van de invoering van de GBA als basisregistratie, het betrekken van gemeenten bij de opstelling van specificaties voor het nieuwe Burgerzakensysteem en begeleiding van de implementatie daarvan. De ondersteuning wordt ‘in de directe omgeving van gemeenten’ gesitueerd, zoals bij bestaande regionale samenwerkingsverbanden en overleggen van koepelorganisaties VNG en NVVB. “Zelf kan BPR dat niet leveren, want daarvoor ontbreekt de capaciteit en om die extern in te huren het geld. Daarom benutten we expertise bij gemeenten.”
Burgerzaken
Wél geld, 400.000 euro, heeft BPR voor fase 1 van de ontwikkeling van het Burgerzakensysteem, waarvoor VNG en NVVB samenwerken met zes leveranciers. Enige Burgerzakenprocessen worden compleet uitgewerkt om na te gaan wat dat betekent in doorlooptijd en kosten. Volgens NVVB-voorzitter Cees Meesters zal het in totaal om enkele tientallen processen gaan. De duur van de volledige specificatiefase is mede afhankelijk van de mate van te realiseren standaardisatie en moet over enkele maanden duidelijk zijn. Over de planning, die medio 2008 noemt voor de oplevering van de eerste systemen, zegt Meesters: “Het is zeer de vraag of we dat halen. Kwaliteit gaat boven snelheid.”
Een deelprogramma richt zich op de centrale ontwikkeling van het landelijk verstrekkingssysteem (GBA-V) en het Burgerzaken-kernsysteem, waarmee gemeenten hun bevolkingsgegevens bijhouden en GBA-V voeden. Dat blijft BPR uitbesteden aan ICTU.
Een ander deelprogramma betreft het beheer door BPR van GBA-V en genoemd kernsysteem, en van de ‘Terugmeldvoorziening’ (TMV). Nu de GBA de wettelijke status van basisregistratie heeft, moeten publieke organisaties daaruit putten. Als ze een onjuist gegeven ontvangen moeten ze dat melden via de TMV, die de meldingen naar de betreffende gemeente doorstuurt. Begin april is een TMV-pilot gestart. Naast Belastingdienst, Sociale Verzekeringsbank en provinciale entadministraties (die als enige al een terugmeldplicht hadden) doen als afnemer de Rijksdienst voor het Wegverkeer en de gemeente Den Haag mee. Als registratiehouder participeren de gemeenten Amsterdam, Breda, Den Haag, Haarlem, Rotterdam en Utrecht. Een vierde deelprogramma behartigt de bestuurlijke en juridische kanten van de GBA-modernisering.