Winst TomTom valt mee
TomTom, de Amsterdamse producent van navigatiesystemen voor in de auto en op de motor, heeft in het vierde kwartaal van vorig jaar een nettowinst behaald van 48 miljoen euro. Analisten hadden in doorsnee 35 miljoen euro verwacht. In het vierde kwartaal van 2004 bedroeg de winst nog maar 12 miljoen euro. De omzet ging van 90 miljoen naar 289 miljoen euro. Ook dit bedrag was hoger dan verwacht. TomTom verkocht 779.000 systemen. In het derde kwartaal waren dat er 538.000.
In vergelijking met het derde kwartaal daalde de winst wel. Toen kwam de nettowinst uit op een recordhoogte van 59 miljoen euro. Analisten hadden de daling al verwacht. TomTom zette eind vorig jaar een goedkoper navigatiesysteem (de TomTom ONE) in de markt om de concurrentie voor te blijven. De gemiddelde verkoopprijs daalde daardoor naar 337 euro per systeem tegen 402 euro in het derde kwartaal. Voor dit jaar wordt een gemiddelde verkoopprijs verwacht van ongeveer 300 euro.