Overslaan en naar de inhoud gaan

Winst TomTom valt mee

TomTom, de Amsterdamse producent van navigatiesystemen voor in de auto en op de motor, heeft in het vierde kwartaal van vorig jaar een nettowinst behaald van 48 miljoen euro. Analisten hadden in doorsnee 35 miljoen euro verwacht. In het vierde kwartaal van 2004 bedroeg de winst nog maar 12 miljoen euro. De omzet ging van 90 miljoen naar 289 miljoen euro. Ook dit bedrag was hoger dan verwacht. TomTom verkocht 779.000 systemen. In het derde kwartaal waren dat er 538.000.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

In vergelijking met het derde kwartaal daalde de winst wel. Toen kwam de nettowinst uit op een recordhoogte van 59 miljoen euro. Analisten hadden de daling al verwacht. TomTom zette eind vorig jaar een goedkoper navigatiesysteem (de TomTom ONE) in de markt om de concurrentie voor te blijven. De gemiddelde verkoopprijs daalde daardoor naar 337 euro per systeem tegen 402 euro in het derde kwartaal. Voor dit jaar wordt een gemiddelde verkoopprijs verwacht van ongeveer 300 euro.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in