Winst voor moederbedrijf UPC
UGC Europe bestaat onder meer uit de breedbanddivisie UPC die in elf landen (waaronder Nederland) televisie, internet en telefonie aanbiedt. Het sterk gestegen nettoresultaat is het gevolg van UPC's schuldsaneringsplan. Het verlieslijdende bedrijf, dat vorig jaar uitstel van betaling aanvroeg, heeft een operatie afgerond waarbij obligatiehouders hun schuldpapieren omruilden in aandelen. In het derde kwartaal realiseerde UGC Europe een omzet van 367,2 miljoen tegen 340,8 miljoen in dezelfde periode van 2002. De onderneming, die haar kwartaalcijfers gisteren presenteerde, heeft sinds de terugtrekking van Euronext alleen een beursnotering op de Amerikaanse Nasdaq. Bij de breedbanddivisie UPC stapt directeur John Riordan op, zo maakte UGC Europe gisteren bekend. Riordan wil meer tijd voor zijn privé-leven, maar blijft wel actief als adviseur. De aansturing van de divisie komt in handen van operationeel directeur Gene Musselman. Het aantal klanten in Europa ging van 1,3 miljoen in het derde kwartaal van 2002 naar 1,5 miljoen in hetzelfde tijdvak van dit jaar. Ze gaven gemiddeld meer uit aan internet-, telefonie- en digitale diensten. Dat bedrag steeg van 13,03 euro naar 13,99 euro. Inclusief de abonnees van gewone kabeldiensten kwam het totale aantal klanten in Europa eind september uit op 8,1 miljoen. Op de Nederlandse markt is de strijd om klanten die snel internet willen in alle hevigheid losgebarsten. Het gevecht gaat vooral tussen de aanbieders van kabelinternet (UPC en andere kabelbedrijven) en ADSL-internet (telecom- en internetbedrijven). Daarbij kunnen de kabelbedrijven alleen regionaal opereren, omdat Nederland geen landelijk dekkend netwerk heeft. Het aantal ADSL-aansluitingen in Nederland groeit snel. Zo had telefonieconcern KPN eind september 609.000 aansluitingen. In 'eigen' gebied had UPC eind september 315.100 klanten voor de internetdienst Chello. De concurrentie roert zich stevig, erkende een UPC-woordvoerder. "Voor ons reden om verschillende producten in snelheid en prijs aan te bieden." Een belangrijke doelgroep wordt gevormd door mensen die nu nog (langzamer) internetten door in te bellen via de gewone telefoonlijn. (anp)