Overslaan en naar de inhoud gaan

AG Report Mobility: Zakelijk gebruiker posit ief over zijn BlackBerry

Het Canadese Research in Motion (RIM), bekend van de populaire smartphone BlackBerry, is groot geworden met het concept push e-mail. Dat ook Microsoft push e-mail aanbiedt op het Windows Mobile-platform is voor RIM geen reden tot zorg.
Dat zakelijk gebruikers nog maar enkele jaren geleden massaal overstag gingen voor de voordelen van push e-mail, wekt geen verbazing.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Push e-mail biedt voor zakelijk gebruikers die weinig op kantoor zijn het immense voordeel dat de gebruiker in kwestie onderweg al zijn e-mails kan ontvangen op zijn smartphone, naast uiteraard sms’jes en gewone (mobiele) telefonische oproepen. Uiteraard biedt de smartphone, in het geval van RIM is dat een smartphone die luistert naar de naam BlackBerry, daarnaast ook alle voordelen van een ‘organizer’. Dat wil zeggen dat de zakelijk gebruiker onderweg kan beschikken over zijn elektronische agenda, zijn takenlijst, zijn lijst met contactpersonen, zijn notities, zijn documenten en wat dies meer zij. Maar wat het belangrijkste voordeel is van push e-mail waarover hij op zijn BlackBerry kan beschikken, merkt de mobiele zakelijk gebruiker pas wanneer hij ’s avonds op kantoor of thuis inlogt op het intranet van zijn bedrijf. Geen enkel van de door hem op zijn smartphone ontvangen en geraadpleegde e-mails blijkt verloren te zijn gegaan. Alle berichten die hij overdag ontvangen heeft, kan hij in alle rust nalezen op het grote scherm op zijn bureau. Met ingang van Windows Mobile 5.0 beschikken ook handhelds die zijn uitgerust met het besturingssysteem voor smartphones van Microsoft over push e-mail. Maar volgens Jim Balsillie, directeur van RIM, die recent een aantal Europese journalisten sprak, is dat zijn zorg niet. Volgens Balsillie zou Microsoft maar een marktaandeel hebben van 3 miljoen licenties voor nog geen 5 dollar per verkocht exemplaar. Balsillie: ‘BlackBerry draait om diensten, niet om hardware.’ Dat neemt overigens niet weg dat RIM tot dusver de enige leverancier is van de BlackBerry en dat, zo laat het zich aanzien, tot in lengte van dagen zal blijven.

Workflowefficiëntie
Volgens het Canadese marktonderzoeksbureau Ipsos Reid geven eindgebruikers aan dat zij dankzij hun BlackBerry per werkdag een uur tijd winnen. Het onderzoek van Ipsos Reid dateert van vorig jaar. De marktvorser volgt RIM al sinds 2004. In dat jaar meldden diezelfde eindgebruikers slechts 47 minuten per werkdag te winnen dankzij hun BlackBerry. Volgens Ipsos Reid betekent dit dat een gebruiker die qua salaris pakweg 30.000 euro per jaar verdient, op die manier aan jaarlijks herwonnen productieve tijd 3700 euro toucheert; tenminste als mag worden aangenomen “dat de waarde van zijn of haar dagelijkse productiviteit op accurate wijze wordt weerspiegeld in het salarisniveau”. Onderzoek van Ipsos naar de invloed van de BlackBerry op de workflow leert dat “de draadloze e-mailmogelijkheden van BlackBerry de efficiëntie van mijn workflow hebben vergroot”, zoals een van de respondenten het uitdrukt. Overigens was 72 procent van de andere respondenten het heel erg eens met die stelling. Ipsos Reid relativeert de groei van de workflowefficiëntie weliswaar, aangezien die naar alle waarschijnlijkheid positief beïnvloed wordt door het feit dat steeds meer mensen binnen dezelfde organisatie gebruikmaken van een BlackBerry. Dat neemt niet weg dat de overgrote meerderheid absoluut positief is over de voordelen van deze veelzijdige zakcomputer.

Directe bereikbaarheid
De directe bereikbaarheid die een met push e-mail uitgeruste smartphone oplevert, krijgt volgens het onderzoek van Ipsos Reid met name gestalte bij het werven en behouden van klanten doordat de gebruiker sneller kan reageren en dus ook meer transacties kan regelen. “E-mail wordt voornamelijk gebruikt voor de directe contacten via BlackBerry”, menen de onderzoekers, “maar een snelle toegankelijkheid van de agenda van de gebruiker, contactpersonen of andere organizergegevens is vaak van cruciaal belang.” Om de hoeveelheid voordelen van directe bereikbaarheid via e-mail en via de organizer van de BlackBerry als smartphone in kaart te brengen, kent Ipsos Reid een zekere geldwaarde toe aan elke vorm van tijdgevoelige informatie die eindgebruikers als voordeel kunnen puren uit het gebruik van hun BlackBerry. Eindgebruikers schatten dat ze gemiddeld vijf tijdgevoelige e-mails per dag ontvangen, terwijl ze buiten het kantoor actief zijn. Wat resulteert in een gemiddelde van ongeveer 26 e-mails per week. Het aantal e-mails dat via de smartphone verzonden wordt, komt neer op tien stuks per dag. Als de aantallen e-mails die ertoe doen, die ontvangen en verzonden worden, via de BlackBerry op jaarbasis bij elkaar opgeteld worden, dan gaat het om maar liefst 2500 tijdgevoelige aantallen e-mails. De geldwaarde die daar tegenover staat, staat volgens de marktvorser gelijk aan bijna 2000 euro. Je zou het haast vergeten, maar met de BlackBerry kan natuurlijk ook gewoon getelefoneerd worden. Ipsos Reid schat het voordeel van mobiel bellen voor de zakelijk gebruiker op 1200 gesprekken per jaar oftewel een geldwaarde (voordeel) van bijna 900 euro.

Total Cost of Ownership
Uiteraard kost de BlackBerry ook nog wat. Voor de Total Cost of Ownership houdt Ipsos Reid rekening met verschillende componenten, waaronder de kost van de handheld, kosten voor interne ondersteuning, en wat dies meer zij. In totaal kost het gebruik van de BlackBerry op jaarbasis per gebruiker bijna 600 euro. Dat is aanzienlijk meer dan de prijs van het toestel zelf. De gemiddelde verkoopprijs voor providers van BlackBerry-handhelds is circa 272 euro. Wat overigens niet wegneemt dat de toestellen in combinatie met bepaalde abonnementen vaak gratis zijn. De onderzoekers concluderen dat het rendement van de BlackBerry ook in 2007 hoog blijft, dankzij de toename van de persoonlijke productiviteit en de efficiënte workflow. In 2004, toen het eerste onderzoek van Ipsos Reid werd verricht naar de efficiëntie van de BlackBerry voor zakelijk gebruikers, werd het rendement geschat op een minimum van 162 procent met een terugverdientijd van 224 dagen. Gebruikmakend van dezelfde naar eigen zeggen ‘voorzichtige’ berekeningen, is het rendement in 2007 gesteld op 238 procent met een terugverdientijd van 154 dagen. Kortom, een BlackBerry betaalt zichzelf terug in pakweg vijf maanden tijd. De systeembeheerders doen intussen niet lastig. Zij zijn gemiddeld minder dan negen uur per maand kwijt aan de ondersteuning binnen hun organisatie van de populaire handhelds.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in