Overslaan en naar de inhoud gaan

Blackberry onttroont ‘oer-PDA’ Palm

De BlackBerry is in 2005 de Palm-PDA wat populariteit betreft voorbij gestreefd. Blackberrymaker RIM zag de verkopen van het op e-mail toegespitste handcomputertje vorig jaar met 47 procent toenemen tot bijna 3,2 miljoen stuks. RIM realiseerde daarmee een marktaandeel van bijna 22 procent. Daarmee streeft de Blackberry de 'oer-PDA' Palm voorbij.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Palm verkocht 25 procent minder en zit met de levering van 2,7 miljoen apparaatjes op een marktaandeel van 18,6 procent in 2005. Ook de derde speler op de PDA-markt, HP, had flink te lijden onder de stormachtige opkomst van de Blackberry. HP zag z’n PDA-verkopen met 15 procent teruglopen naar 2,3 miljoen stuks, goed voor een marktaandeel van 15,2 procent. Een en ander blijkt uit een inventarisatie door Gartner. De onderzoekers lieten de verkopen van de meer op spraak toegespitste smartphones met PDA-functies er in, zoals de Treo 650 en de BlackBerry 7100, buiten beschouwing. (Rolf Zaal)

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in