Blackberry onttroont ‘oer-PDA’ Palm
De BlackBerry is in 2005 de Palm-PDA wat populariteit betreft voorbij gestreefd. Blackberrymaker RIM zag de verkopen van het op e-mail toegespitste handcomputertje vorig jaar met 47 procent toenemen tot bijna 3,2 miljoen stuks. RIM realiseerde daarmee een marktaandeel van bijna 22 procent. Daarmee streeft de Blackberry de 'oer-PDA' Palm voorbij.
Palm verkocht 25 procent minder en zit met de levering van 2,7 miljoen apparaatjes op een marktaandeel van 18,6 procent in 2005. Ook de derde speler op de PDA-markt, HP, had flink te lijden onder de stormachtige opkomst van de Blackberry. HP zag z’n PDA-verkopen met 15 procent teruglopen naar 2,3 miljoen stuks, goed voor een marktaandeel van 15,2 procent. Een en ander blijkt uit een inventarisatie door Gartner. De onderzoekers lieten de verkopen van de meer op spraak toegespitste smartphones met PDA-functies er in, zoals de Treo 650 en de BlackBerry 7100, buiten beschouwing. (Rolf Zaal)