ING ziet veel kansen in mobiel bankieren
"Degene die de meeste klantinformatie heeft, heeft de meeste macht", aldus Van Thiel. Hij legt uit dat Google een schat aan informatie verzamelt over het zoekgedrag van mensen op internet. Deze informatie kan worden ingezet bij het leveren van persoonlijke diensten aan gebruikers.
Het aantal contactmomenten tussen de klant en de bank is volgens de ING-er de afgelopen jaren dankzij internet vervijfvoudigd. "Dat levert een schat aan informatie op.'' ING wil deze informatie inzetten om klanten persoonlijker te gaan benaderen.
Op internet kan ING het volgens Van Thiel niet meer winnen van de Googles en de Microsofts, maar de mobiele telefoon is volgens hem nog onontgonnen terrein. "Wij willen hier een wereldspeler in worden. (..) Als een klant bijvoorbeeld vindt dat hij te veel voor zijn telefoonabonnement betaalt, kunnen wij dit doorgeven aan een telecombedrijf als T-Mobile. Die kan de klant dan gericht benaderen met reclame.'' ING kan aan de uitgaven zien, die klanten in de toekomst kunnen bijhouden in een online huishoudboekje, of een klant relatief veel betaalt voor telefoondiensten.
Van Thiel benadrukt dat een klant wel toestemming moet geven voor het gebruik van de informatie. "De Britse supermarkt Tesco heeft bewezen dat hier vraag naar is. Zij gebruiken al twintig jaar klantinformatie en 90 procent van de klanten werkt hieraan mee."
Het is niet de bedoeling van ING om geld aan andere bedrijven te gaan vragen voor de informatie. "We hopen door de persoonsgerichte dienstverlening meer klanten te trekken, die vaker van onze diensten gebruikmaken." Volgens Van Thiel is er steeds minder winst te behalen uit 'interestbate', het verschil tussen de rente die banken aan klanten bieden wanneer zij sparen en de rente die ze vragen voor het lenen van geld.
De bank lanceert begin 2009 een nieuwe dienst voor de mobiele telefoon: mobiel beleggen. Hierop kunnen realtime aandelenkoersen worden afgelezen. Van Thiel denkt dat de mobiele telefoon handig is bij veel meer bankzaken. Zo zou het uiteindelijk de bankpas kunnen vervangen als betalen met de mobiele telefoon definitief doorbreekt.
ING denkt dat er in de toekomst een belangrijke rol is weggelegd voor mobiel bankieren. "Over twee, drie jaar is het gemeengoed, net als internetbankieren nu", zegt Van Thiel. "Klanten hebben steeds meer behoefte aan gemak en hebben daar ook geld voor over."
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee