Overslaan en naar de inhoud gaan

Mobiel bellen in vliegtuig wordt snel realiteit

Beide bedrijven gaan gebruik maken van technologie van OnAir, een concurrent van Boeing’s Connexion. OnAir, een bedrijf dat in Genève is gevestigd, maakt gebruik van zogenoemde picocel basisstations van Siemens in combinatie met software van TriaGnoSys.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Daarmee lijkt het verbod op het gebruik van mobiele telefoons, waarvan jarenlang werd aangenomen dat ze de boordapparatuur stoorden, zo langzamerhand opgeheven te worden, want ook Connexion gaat in de loop van 2006 mobiel spraakverkeer in vliegtuigen introduceren, evenals AeroMobile, een joint venture van ARINC en het Noorse Telenor. Overigens heeft OnAir al SMS en mailverkeer in gebruik bij luchtvaartmaatschappijen als Asiana Airlines, Cathay Pacific, Emirates, Eva Airways, Iberia, KLM, Lauda Italy, Malaysian Airlines, Northwest Airlines, Pakistan International Airlines, Qantas and Virgin Atlantic, maar dat zijn nog ‘stille diensten’. TAP gaat het OnAir-systeem vanaf 2006 gebruiken op de Airbus 321, en BMI op de Airbus 320. British Midland wil zich vooral richten op zakenreizigers van en naar Londen Heathrow, Manchester, Belfast, Edinburgh, Parijs en Amsterdam. De technologie werkt met alle GSM- en GPRS-toestellen, waaronder de Blackberry. Europese autoriteiten moedigen het gebruik van mobiele telefoons nu zelfs aan omdat het de veiligheid in vliegtuigen kan versterken. Boordpersoneel kan immers communiceren met ondersteunende diensten aan de grond. De drie aanbieders op de markt maken op dit moment gebruik van min of meer identieke technieken. Directe ontvangst vanaf de grond zou theoretisch wel mogelijk zijn, maar is niet erg betrouwbaar, omdat het signaal dan in hoog tempo van cel tot cel overgedragen zou moeten worden. Daarom wordt er tussen het vliegtuig en de grond een aparte verbinding opgezet - meestal via een satelliet van Inmarsat - en het spraakverkeer in het vliegtuig wordt doorgegeven via een picocel, een zend- en ontvangststation dat niet groter is dan een laptop. Voordeel van deze aanpak is dat ook breedbanddiensten aangeboden zouden kunnen worden. Daarnaast kan de picocel ook uitgeschakeld worden. Dat zal in elk geval nog steeds gebeuren bij het starten en landen. De mobiele telefoon mag alleen vanaf 3000 meter hoogte gebruikt worden. De tarieven voor OnAir lijken volgens de eerste berichten mee te vallen. Die worden niet hoger dan bestaande internationale roaming-tarieven, zo heeft OnAir laten weten.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in