Mobiel betalen komt traag van de grond
Consumenten kunnen met hun mobieltje bijvoorbeeld de parkeermeter, aankopen bij een automaat, in een winkel of op internet betalen. Veelal gaat het om kleine bedragen (‘microbetalingen’). De gebruiker dienst eerst eenmalig software op te halen en te installeren. Als hij daarna met behulp van de telefoon iets wil kopen, stuurt de winkelier een aanvraag naar een dienstenaanbieder (‘payment service provider’). Die PSP kan bijvoorbeeld een creditcarduitgever of mobiel telefoonbedrijf zijn. De derde stap is het authenticeren. Dat kan met de SIM-kaart in het mobieltje of doordat de klant een code intoetst. De transactie wordt daarna afgerond en de klant krijgt een betalingsbewijs. Hooggespannen De onderzoekers menen dat de verwachtingen over de potentiële markt voor betalingen met behulp van mobiele telefoons vaak te hooggespannen waren. De afgelopen jaren is mobiel betalen gefnuikt door het gebrek aan technologische standaarden en de magere economische groei. Ook de hoogte van de vereiste investeringen wierp een drempel op. Bedrijven die in m-payments investeerden, onderschatten vaak het belang van allianties en staken onvoldoende geld in marketing. Het ligt voor de hand dat vooral nieuwe betaalbedrijven die zich specifiek op m-payments richten snel proberen in te spelen op de potentiële vraag. Volgens Arthur D. Little hebben ze moeite om snel een winstgevend klantenbestand op te bouwen. Mobiele belbedrijven hebben de mogelijkheden van mobiel betalen al vroeg onderkend. Door het aanbieden van aantrekkelijke betaalde diensten denken ze het verloop van hun abonneebestand (‘churn rate’) te kunnen indammen. Banken stellen zich nog steeds erg terughoudend op vanwege de aanhoudende onzekerheden over de toekomst van het mobiele betaalmodel. Ook zien ze op tegen de hoge investeringen in de vereiste grootschalige infrastructuur. De situatie begint nu wel te verbeteren, aldus Hans Smits en Jasper Boessenkool van Arthur D. Little Nederland. Wel zijn ‘enorme verschillen’ te verwachten tussen individuele regio’s en markten. Ook in de toekomst zullen vooral mobiele operators de markt bepalen, wel met een groeiende rol voor banken en creditcarduitgevers. Azië loopt voorop; in Zuid-Korea en Singapore komen m-payments nu van de grond. In beide landen heeft de overheid de ontwikkelingen gestimuleerd, wat volgens de onderzoekers het belang van regelgevers voor de financiële en telecomsector illustreert. Europa zal naar verwachting spoedig volgen. De Verenigde Staten en Latijns-Amerika verkeren in een ‘embryonale’ fase. Nederland zweeft volgens het rapport ergens tussen begin- en ontwikkelingsfase, afgemeten aan een groot aantal proeven en enkele commerciële toepassingen. Het ontbreekt echter aan kritische massa, het aantal gebruikers houdt niet over. Volgens de onderzoekers vormt de debetkaart (Pinpas) in Nederland een geduchte concurrent voor betalen met de mobiele telefoon. Ook liggen banken, mobiele netwerkexploitanten en service providers dwars omdat ze bedrijfsgebonden standaarden opleggen.