Overslaan en naar de inhoud gaan

Computer wint bij jeugd terrein op tv

Van alle media is de televisie onder de Nederlandse jongeren nog steeds het populairst. De gemiddelde kijktijd van de jeugd daalt echter wel, terwijl de computer terrein wint op dat gebied. Dat blijkt uit een onderzoek naar de vrijetijdsbesteding van de jeugd van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP), waarvan de resultaten vandaag zijn gepubliceerd.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

De onderzoekers gingen na hoe de jeugd haar vrije tijd in 2000 indeelde. De tijd die jongeren van 12 tot 18 jaar oud achter de computer doorbrengen, blijkt tussen 1990 en 2000 te zijn gestegen van 8 naar 25 minuten per dag. De jeugd kijkt verder dagelijks 92 minuten televisie. Tien jaar eerder was dat nog 106 minuten. Jongens zitten drie keer zo lang achter een toetsenbord en muis dan meisjes, maar dat is relatief vaak voor het doen van spelletjes. Meisjes gebruiken de pc naar verhouding vaker om internet op te gaan. Van alle gezinnen met kinderen heeft 86 procent een computer in huis, terwijl dat in 1990 nog 41 procent was. Volgens het SCP kan overigens niet gesteld worden dat de tijd die besteed wordt aan tv kijken, is ingeruild voor de computer. Zo besteedt de jeugd ook minder tijd aan het lezen van boeken, kranten en tijdschriften. Het lezen van een boek deed de gemiddelde jongere slechts 6 minuten per dag. Ook dat is niet direct te wijten aan de pc. Internetters lezen zelfs nog meer gedrukte media dan hun niet internettende leeftijdsgenoten. (anp)

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in