Geen chip in nieuw rijbewijs
RDW heeft besloten om die suggestie niet te volgen. "We wachten daarmee tot op Europees niveau besloten is welke chiptechnologie gebruikt zal worden in de Europese rijbewijzen", verklaart een woordvoerder van de RDW. "In het contract met Sdu is al wel vastgelegd dat er voor de rijbewijzen voorzieningen getroffen moeten worden voor het gebruik van chiptechnologie." Voor de beveiliging van de roze creditcard wordt gebruikgemaakt van diverse technologieën, waarbij duurzaamheid een grote rol speelt: de kaart moet tien jaar mee kunnen. De basis is polycarbonaat, een sterke soort plastic. Het rijbewijs wordt voorzien van een kinegram, een soort hologram. De pasfoto wordt er met lasertechnologie ‘ingebrand’ én als schaduwbeeld in de kaart geperforeerd. Daarnaast wordt de OVI-techniek gebruikt; zogeheten optisch variabele inkt die rood en goud gekleurd is, afhankelijk van de hoek van waaruit de kaart bekeken wordt. En verder worden nog "minder zichtbare" beveiligingstechnieken gebruikt waar de RDW niet over wil uitweiden. "Wij denken hiermee een duurzame kaart te krijgen die voorzien is van moderne beveiligingstechnieken", aldus de RDW-woordvoerder.