‘Kijken, kijken en niet kopen’ is en blijft het motto op internet
De websiteTop20 van de Nederlandse consument wordt zwaar gedomineerd door portalsites en zoekmachines. Startpagina en dochters voeren dit jaar de door onderzoekbureau Multiscope opgestelde ranglijst aan. MSN belandde, dankzij een spurt in laatste maanden, op de tweede plaats. Ilse blijft als op Nederland gespecialiseerde internetindex de meest geraadpleegde zoekmachine, en Google sprong vanuit het niets in het gat dat Altavista liet vallen.
De sites die tot het KPNconcern kunnen worden gerekend, presteren goed. Maar de onafhankelijke telefoonnummersite detelefoongids.com staat niettemin aanzienlijk hoger dan kpn.com. Verder valt op dat typische gemaksdiensten als internetbankieren een breed publiek bekoren, al daalden de sites van Rabo en Postbank wel enigszins op de rangordening. Ook nieuws blijft op internet een belangrijke trekker met de sites van de publieke omroep en het dagblad De Telegraaf als belangrijkste exponenten.