Kopen op Internet raakt ingeburgerd
In 2000 hebben hebben de Nederlandse consumenten volgens Insites Consulting voor 3,3 miljard gulden online gekocht. Bijna een derde van dit bedrag werd gespendeerd aan reizen en vakantie. In aantal orders gaan boeken en cd’s met 37 procent aan kop. Omdat de prijs van deze producten vergelijkenderwijs laag is, is het aandeel van boeken en cd’s in de online gerealiseerde omzet slechts 10 procent. Vertrouwen is nog steeds de achilleshiel van het online winkelen. Internetters die geen aankopen online durven doen, noemen gebrek aan vertrouwen in online betalen, ontbreken van voordeel ten opzichte van traditioneel winkelen, twijfels aan de betrouwbaarheid van online winkels en twijfels over de privacy en de omgang met persoonlijke data als voornaamste redenen voor hun terughoudendheid. Ook degenen die wel kopen blijven voorzichtig en mijden sites in het buitenland: maar liefst vier van de vijf transacties verlopen via Nederlandse sites. De tevredenheid bij de Internetters die wel online kopen is hoog. Slechts 6,5 procent heeft minder positieve gevoelens overgehouden aan zijn of haar winkelervaring op Internet; en slechts 3,5 procent zegt in de toekomst geen bestellingen via Internet meer te plaatsen. Van degenen die nog niet online kopen, is 20 procent van plan dit in de toekomst wel te gaan doen. (jwy)