Overslaan en naar de inhoud gaan

Politiek vermijdt contact met burgers op internet

Een meerderheid van 86,2 procent van de 501 gemeenten en deelgemeenten doet niet aan online­inspraak voor burgers. Zes van de dertien ministeries doen in het geheel niets aan elektronische participatie, evenals zeven van de twaalf provincies. Volgens Rinus van Schendelen, hoogleraar politicologie aan de Erasmus Universiteit, zouden zij dat beter wel kunnen doen. "Er ligt immers een communicatiegat tussen burger en overheid. Dat gat is in Nederland de laatste jaren groter geworden."
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

De cijfers over onlineparticipatie zijn afkomstig van Advies Overheid.nl, een onderdeel van het ministerie van Binnenlandse Zaken. Advies overheid.nl bewaakt de kwaliteit van overheidswebsites. Een criterium daarvoor is de mogelijkheid tot participatie van burgers in het beleid. Van belang daarbij zijn de mogelijkheid om actief te discussiëren over één of meerdere lokaal of nationaal belangrijke bestuurlijke zaken en om te chatten met het bestuur, en de vraag of er opinies worden gepeild en of de bezoeker op de website geïnformeerd wordt over wat er met zijn bijdrage aan de discussie gebeurd. De overheidsinstanties die wel aan elektronische participatie werken, doen dat niet allemaal even handig. Waar op de door Advies.Overheid gebruikte criteria ‘gebruikersvriendelijkheid’, ‘algemeen’, ‘bestuurlijk’ en ‘dienstverlening’ nog weleens 100 procent wordt ‘gescoord’, komt een vijftal rijksoverheden, provincies en gemeenten op de ranglijsten niet verder dan een score van 83,3 procent voor ‘participatie’. Bij de ministeries is Economische Zaken met een score van 50 procent op participatie al een hoogvlieger. De Europese Commissie is verder bij het betrekken van de burger bij het beleid. De EC besloot in april 2001 tot zogeheten ‘Interactive Policy Making’ (IPM). Dit resulteerde in de site ‘Uw stem in Europa’ (http://europa.eu.int/yourvoice/index¯nl.htm). Door zo reacties van burgers, consumenten en bedrijven op beleid(svoornemens) te verzamelen en te analyseren, wil de Commissie het bestuur verbeteren. Het is overigens onduidelijk hoe IPM in het eerste jaar van zijn bestaan heeft gefunctioneerd. Er is nog geen evaluatie geweest. In Nederland biedt Burger@overheid burgers en overheden een centrale mogelijkheid om met elkaar in dialoog te treden over de digitale overheid. Waar IPM een middel is voor een dialoog mét de overheid, is Burger@overheid vooral een kanaal voor een dialoog óver de digitale overheid. Bij Burger@overheid kunnen overheden contact maken met hun digitale burgers en gebruikers van overheidssites om rechtstreeks kennis te nemen van de wensen en behoeften van de digitale burgers en om meningen van burgers over digitale beleidsvoornemens te peilen. Volgens de organisatie wordt van die mogelijkheid echter geen gebruikgemaakt.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in