Politiek vermijdt contact met burgers op internet
De cijfers over onlineparticipatie zijn afkomstig van Advies Overheid.nl, een onderdeel van het ministerie van Binnenlandse Zaken. Advies overheid.nl bewaakt de kwaliteit van overheidswebsites. Een criterium daarvoor is de mogelijkheid tot participatie van burgers in het beleid. Van belang daarbij zijn de mogelijkheid om actief te discussiëren over één of meerdere lokaal of nationaal belangrijke bestuurlijke zaken en om te chatten met het bestuur, en de vraag of er opinies worden gepeild en of de bezoeker op de website geïnformeerd wordt over wat er met zijn bijdrage aan de discussie gebeurd. De overheidsinstanties die wel aan elektronische participatie werken, doen dat niet allemaal even handig. Waar op de door Advies.Overheid gebruikte criteria ‘gebruikersvriendelijkheid’, ‘algemeen’, ‘bestuurlijk’ en ‘dienstverlening’ nog weleens 100 procent wordt ‘gescoord’, komt een vijftal rijksoverheden, provincies en gemeenten op de ranglijsten niet verder dan een score van 83,3 procent voor ‘participatie’. Bij de ministeries is Economische Zaken met een score van 50 procent op participatie al een hoogvlieger. De Europese Commissie is verder bij het betrekken van de burger bij het beleid. De EC besloot in april 2001 tot zogeheten ‘Interactive Policy Making’ (IPM). Dit resulteerde in de site ‘Uw stem in Europa’ (http://europa.eu.int/yourvoice/index¯nl.htm). Door zo reacties van burgers, consumenten en bedrijven op beleid(svoornemens) te verzamelen en te analyseren, wil de Commissie het bestuur verbeteren. Het is overigens onduidelijk hoe IPM in het eerste jaar van zijn bestaan heeft gefunctioneerd. Er is nog geen evaluatie geweest. In Nederland biedt Burger@overheid burgers en overheden een centrale mogelijkheid om met elkaar in dialoog te treden over de digitale overheid. Waar IPM een middel is voor een dialoog mét de overheid, is Burger@overheid vooral een kanaal voor een dialoog óver de digitale overheid. Bij Burger@overheid kunnen overheden contact maken met hun digitale burgers en gebruikers van overheidssites om rechtstreeks kennis te nemen van de wensen en behoeften van de digitale burgers en om meningen van burgers over digitale beleidsvoornemens te peilen. Volgens de organisatie wordt van die mogelijkheid echter geen gebruikgemaakt.