Schiphol doet proef met chip op koffer
Nu worden koffers nog gelabeld met een streepjescode. Bij de nieuwe techniek zal dat een chip worden. Bagage kan daardoor altijd worden getraceerd, omdat de chip een radiosignaal uitzendt dat door antennes kan worden opgevangen. De techniek wordt al gebruikt voor het volgen van zeecontainers. Een van de voordelen in de luchtvaart is dat koffers van overstappende passagiers bij de afhandeling van bagage voorrang kunnen krijgen. Ook moet het aantal bagagestukken dat zoekraakt, sterk verminderen. "Dat scheelt luchtvaartmaatschappijen miljoenen euro's per jaar", aldus de woordvoerder van Schiphol. Hoe duur het nieuwe systeem wordt, kon hij nog niet zeggen. De kofferchip vergroot volgens Schiphol bovendien de veiligheid. Zo kunnen terroristen niet meer alleen hun koffer met explosieven inchecken. "De kans op bommen in koffers is door de standaardröntgencontrole al minimaal, maar een koffer zal niet zonder de bijbehorende reiziger vertrekken", stelt de zegsman. De proef begint in februari of maart. Koffers op KLM-vluchten naar de Japanse luchthaven Narita zullen worden uitgerust met de nieuwe techniek. Naast Schiphol en Narita doen ook de luchthavens van Frankfurt, Seoul en verscheidene vliegvelden in de Verenigde Staten mee aan de proef. Volgens Schiphol moeten de luchtvaartsector streven naar een wereldwijde standaard voor de kofferchip. Kofferfabrikanten spelen al in op de nieuwe techniek door nieuwe modellen standaard uit te rusten met een persoonlijke herkenningschip. Volgens de woordvoerder van Schiphol kan die ook voor het nieuwe systeem worden gebruikt. "In de ideale situatie stuurt de koffer je automatisch een tekstbericht op je mobiele telefoon, als hij in het toestel terecht is gekomen." (anp)