Overslaan en naar de inhoud gaan

Amazon verliest z’n wilde haren

Bijna een decennium geldt Amazon.com als een controversieel initiatief. Aanvankelijk vanwege het gewaagde idee om boeken via een website aan de man te willen brengen en al snel vanwege het openlijk belijden van de gedachte dat nettowinst geen noodzakelijke voorwaarde voor groei is.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Dat laatste werd al gauw het centrale leerstuk van de bevlieging die toen ‘De Nieuwe Economie’ heette. Maar het geldt niet meer, want na tien jaar van niet anders dan rode jaarcijfers meldde het boegbeeld van de i-commerce deze week over 2003 een nettowinst van ruim 35 miljoen dollar. Een jaar daarvoor werd nog een verlies van ruim 149 miljoen dollar gerapporteerd. Rugwind De jaarwinst voor Amazon komt niet helemaal uit de lucht vallen. In de twee voorgaande jaren werd over de slotkwartalen, die door decemberverkopen altijd al wat sterker zijn, ook al winst gerealiseerd. Maar in de ogen van analisten en beleggers is jaarwinst - de enige mogelijke basis voor dividend - het enige wat werkelijk telt. Ook al is de in totaal 2,975 miljard dollar die sinds de oprichting van Amazon.com Inc. in Seattle ‘door het putje’ ging nog lang niet terugverdiend. De winst over 2003 werd dan ook grotendeels gerealiseerd in het vierde kwartaal, waarin netto ruim 73 miljoen dollar winst werd gedraaid. Die winst in het slotkwartaal van 2003 is vooral het gevolg van agressieve bezuinigingen waarmee al drie jaar geleden werd begonnen. Verder hebben de toenemende acceptatie van i-commerce (business-to-consumer e-commerce via het internet) en de lage dollarkoers Amazon een leuke rugwind bezorgd. De verkopen in het vierde kwartaal stegen met 36 procent naar 1,95 miljard dollar waarmee de jaaromzet op 3,93 miljard dollar komt te staan. Dat is 34 procent meer dan over 2002. _ Zorgeloosheid Toch zijn er ook nog wel details die de pret kunnen bederven. Zo blijkt Amazons brutomarge te krimpen. In 2002 kwam ze nog uit op 23 procent, maar over 2003 moest men genoegen nemen met 22 procent. Dat probleem zit vooral in de markten buiten de VS, die voor Amazon cruciaal worden geacht. Daar slonk de marge zelfs van 20 procent in 2002 naar 17 procent in 2003. Tegenover financieel analisten verklaarde oprichter en CEO Jeff Bezos echter, met de voor hem kenmerkende zorgeloosheid, dat het beter is de absolute kasstroom te vergroten dan je in te spannen voor het opvijzelen van de bruto marge.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in