AOL meer gewantrouwd dan Microsoft
Internetdochter America Online (AOL) blijkt het meest gewantrouwde bedrijf van alle webwinkels, online-aanbieders van financiële diensten, creditcard-bedrijven en dergelijke. Van de ondervaagden zei 37 procent AOL in hoge mate te wantrouwen, terwijl Microsoft in de ogen van 29 procent geen goed kan doen. Banken en andere financiële instellingen kunnen rekenen op grote argwaan van 21 procent van de Amerikaanse consumenten. Aan de andere kant van de schaal zit een groep van 15 procent die zegt veel vertrouwen in AOL te hebben. Microsoft scoort hier met 17 procent iets beter. Banken maken kennelijk een meer solide indruk op de Amerikanen: 33 procent heeft veel vertrouwen in deze instellingen. Opmerkelijk is verder het oordeel over het nieuwe identificatiesysteem Passport van Microsoft. Gebruikers kunnen zich met Passport na eenmalige registratie bij websites bekendmaken door een gebruikersnaam en wachtwoord in te vullen, waarna het bezochte internetbedrijf alle overige persoonsgegevens er automatisch bijzoekt. Ruim 7 op de 10 ondervraagden maakt geen gebruik van Passport en zal dat het komende halfjaar waarschijnlijk ook niet gaan doen. Van degenen die Passport wel gebruiken, blijkt 87 procent huiverig te staan tegenover het verstrekken van creditcardnummers. (gke)