Apple Pay nog lang geen gelopen race
Dat contateert Reuters, dat de hand wist te leggen op een onderzoeksrapport van Timetric. Ondanks de 15 cent die Apple voor elke 100 dollar aan transacties in rekening brengt, is de winstbijdrage die Apple Pay aan het bedrijf in Cuperinio oplevert futiel in het licht van andere opbrengsten uit de iPhone-business. Mogelijk moet de Apple Pay dan ook meer worden gezien als een service die waarde toevoegt aan de iPhone, dan als een serieuze poging van Apple om à la PayPal een rol te gaan spelen in betaaldiensten.
Trouwe adepten
Apple Pay werd in 2014 door Apple geïntroduceerd. In eerste instantie alleen in de VS, maar inmiddels ook in Australië, Canada, China, Singapore en Groot Brittannië. Het overgrote merendeel van de door Timetric getelde transacties voltrok zich echter in de VS. Maar ook daar is Apple Pay volgens Reuters vooral een speeltje van trouwe Apple-adepten en houden nuchterder ingestelde consumenten zich in overgrote meerderheid afzijdig. Mogelijk speelt daarbij ook een rol dat de techniek niet altijd vlekkeloos werkt, waarin banken dan weer een reden zien om zich terughoudend op te stellen of stevig af te dingen op de fee die Apple aan hen in rekening denkt te kunnen brengen. "Net als iedere andere forse technologische vernieuwing, heeft het tijd nodig. (..) We willen snel en we werken er zo hard aan als mogelijk is" legt Apple Pay-baas Jennifer Bailey tegenover Reuters uit.
Android Pay
Naast Apple werkt onder meer ook Google aan een grootscheepse mobiel betaal oplossing. Google maakt voor zijn 'Android Pay' gebruik van een combinatie van gezichtsherkenning en plaatsbepalingstechnologie, zodat de gebruiker om te betalen z'n telefoon niet eens meer uit z'n zak hoeft te halen. De mededeling 'Ik betaal met Google' volstaat.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee