BabyXL blijft kibbelen met KPN
Toch zijn er wel verbeteringen te verwachten. BaByXL kreeg het eind vorig jaar bij de Opta gedaan om gedeelde toegang bij KPN af te dwingen. Tot voor kort waren BaByXL en andere ADSL-aanbieders die gebruik willen maken van de infrastructuur van KPN gedwongen om per aansluiting een telefoonlijn bij KPN aan te vragen en die ook zelf te betalen. En dat terwijl KPN zelf wel lijndeling (‘linesharing’ in het jargon) aanbiedt via Mxstream. De klant kan dan via zijn bestaande abonnement blijven telefoneren en tegelijkertijd van ADSL gebruikmaken. “KPN is tegen de uitspraak in beroep gegaan”, zegt directeur Frank van der Heijden. “Maar wij verwachten dat de problemen in alle redelijkheid worden opgelost.” Als beide partijen het eens kunnen worden over de kosten, kan de uitrol van ADSL voortaan sneller verlopen dan in het verleden, in elk geval voor particuliere aansluitingen. Hulp inroepen Het is niet de eerste keer dat BaByXL de hulp van de Opta heeft moeten inroepen. In augustus 2001 oordeelde de toezichthouder al eens dat de tarieven die door KPN in rekening waren gebracht voor de huur van de faciliteiten in de wijkcentrales veel te hoog waren. En Van der Heijden heeft nog een appeltje te schillen met KPN: Zo kan het bedrijf niet volgens planning studenten en medewerkers van de Technische Universiteit Delft aansluiten op ADSL, daar volgens BaByXL KPN niet tijdig de benodigde voorzieningen levert in de Delftse wijkcentrales. “Het is niet de eerste keer dat ons dat is overkomen”, zegt Van der Heijden. “We hadden bij een aantal centrales onverlichte glasvezel liggen, maar daar konden we niets mee, omdat de faciliteiten van KPN nog niet gereed waren. Intussen moet je er wel voor betalen.” Dat de verhoudingen tussen KPN en BaByXL zo gespannen zijn wekt bevreemding, omdat er bij het bedrijf veel voormalige KPN mensen werken. “Op het persoonlijke vlak kunnen we het heel goed met onze voormalige collega’s vinden”, zegt Van der Heijden. “Dat neemt niet weg dat we op het professionele vlak soms verschil van inzicht hebben. Ik durf rustig te stellen dat we meer kennis en kunde in huis hebben dan veel andere ADSL-aanbieders, en daarom eerder naar de Opta stappen.” Toch is Van der Heijden niet blij met de vaak nukkige opstelling van KPN. “Ik heb KPN vaak voorgerekend wat ze aan ons zouden kunnen verdienen, we behoren tot hun grootste klanten, maar dat dringt maar moeilijk tot ze door. We krijgen in elk geval geen voorkeursbehandeling.” Lang gepraat Toch wilde BaByXL niet wachten met het aanbieden van diensten totdat alle plooien waren recht gestreken. Er wordt, zo zegt Van ver Heijden, al heel lang gepraat. Bovendien is de argumentatie die KPN gebruikt ook niet altijd even helder. “KPN stelt dat de scheiding van het spraak- en dataverkeer plaats moest vinden in het domein van de aanbieder, maar ons is nooit uitgelegd waarom. Sterker nog: in dat geval zouden we het spraakverkeer theoretisch aan een ander kunnen overdragen, waardoor KPN inkomsten zou mislopen.” Niet dat KPN zich daar zorgen over hoeft te maken, want BaByXL is voorlopig niet van plan om spraakdiensten aan te bieden. “We hebben bij anderen gezien dat het niet rendabel is”, zegt Van der Heijden. “Bovendien verwachten we dat al het spraakverkeer in de toekomst via het IP-protocol wordt afgehandeld. Dan moet je geen geld gaan stoppen in een verouderde infrastructuur.” Specialisten BaByXL werd in juni 2000 opgericht door Van der Heijden samen met een aantal specialisten die ervaring hadden opgedaan met het bouwen van het Mxstream netwerk. KPN was toen al van plan om, zoals Van der Heijden het formuleert, ‘de lijnen af te knijpen’. “Ze kozen voor internet via de kabel model, waarbij meerdere gebruikers in een wijk dezelfde capaciteit moeten delen. Dat gebeurt bij ons niet, wij garanderen de maximale doorvoersnelheid tot aan de provider die ADSL bij de klant brengt.” Anders dan rivalen Novaxess en Versatel werkt BaByXL uitsluitend via wederverkopers en internet-providers die minimaal voor een jaar moeten tekenen bij het bedrijf. Zelf levert BaByXL alleen de benodigde faciliteiten. Nog steeds is het de bedoeling om nagenoeg alle wijkcentrales in Nederland via glasvezel te verbinden met een twintigtal regionale knooppunten (BBX’en, Broadcast eXchange Cenrers), waarop dienstaanbieders kunnen worden aangesloten. Overheidssteun Het bedrijf heeft op dit moment de beschikking over een kwart van de wijkcentralecapaciteit, zij het wel hoofdzakelijk in de Randstad. Zelf rekent men op een marktaandeel van 35 procent, al is Van der Heijden de eerste om toe te geven dat een landelijke dekking er zonder overheidssteun voorlopig niet in zit. Sommige gebieden zijn voor ontsluiting namelijk niet groot genoeg. “We zijn sowieso afhankelijk van KPN. Die moet de wijkcentrale als eerste geschikt maken voor ADSL. Vervolgens moeten we kijken of we de investeringen kunnen terugverdienen. De centrale in Appelscha heeft bijvoorbeeld zo’n driehonderd aansluitingen. Meer dan driehonderd klanten kun je daar niet krijgen, bovendien kost het ons een fortuin om daar glasvezelverbindingen naar toe aan te leggen.” Grote steden En dus concentreert BaByXL zich vooral op grotere steden. In de meeste steden is vaak al internet via de kabel verkrijgbaar, maar volgens Van der Heijden kost het providers geen enkele moeite om kabelklanten over te halen om op ADSL over te schakelen. “Bovendien is het nog lang niet zo dat je in iedere stad overal internet via de kabel kunt krijgen.” Particuliere aansluitingen groeien momenteel het snelst, maar Van der Heijden is ervan overtuigd dat zakelijke gebruikers ook ADSL of SDSL zullen ontdekken. Veel ondernemingen maken nu nog gebruik van ISDN 30 of dure huurlijnen. “Men realiseert zich niet dat ADSL een veel betere prijs/kwaliteit heeft.” Bovendien voegt het bedrijf extra diensten toe. “Het gaat niet alleen om internet”, zegt Van der Heijden. “Via ADSL kun je ook goed afgeschermde (VPN-)aansluitingen aanleggen voor intra- en extranetten.” Glasvezel in huis Van der Heijden ziet ADSL dan ook niet als de technologie die de overgang naar glasvezel moet overbruggen. Glasvezel naar het huis is te duur, zegt hij. “KPN heeft zelf uitgerekend dat het vele miljarden euro’s kost om heel Nederland van glasvezel te voorzien. Als je dat met ADSL wilt oplossen heb je het over enkele honderden miljoenen euro’s.” Bovendien ontwikkelt de technologie zich nog steeds waardoor snelheidsbeperkingen die nu nog gelden, onder meer als gevolg van overspraak op de lijnen, komen te vervallen.