Bedrijf eist tien miljoen van UPC-dochter
LSMG wilde in 1999 het zogeheten 'naambellen' - waarbij een pakkende cijfer/lettercombinatie het telefoonnummer vervangt - aanprijzen onder het publiek. Dochterbedrijf 123 Bel Services had hiervoor eerst KPN als partner ingeschakeld, maar stapte al snel over naar Eneco Call Services. Volgens de zegsman van LSMG werd 123 hiertoe overgehaald door voormalige KPN'ers die naar Eneco waren overgestapt. In september 1999 maakten de LSMG-dochter en Eneco ook afspraken over een TV-programma ter promotie van het naambellen. Vier maanden later, nadat Eneco Kabeltelevisie en Telecom was overgenomen door UPC, heeft Eneco Call Services het contract eenzijdig opgezegd. Hierdoor kwam LSMG met lege handen te staan en liepen de plannen voor promotie van naambellen grote vertraging op, aldus de woordvoerder. Uiteindelijk ging het bedrijf in zee met Worldcom. Na de overname door UPC heeft Eneco Call Services de overeenkomst met 123 Bel Services opgezegd. Hierdoor is volgens LSMG aantoonbare schade ontstaan. Het contract met KPN was inmiddels opgezegd terwijl Eneco onder zijn nieuwe moeder de gemaakte afspraken over naambellen niet is nagekomen. LSMG stapt nu pas naar de rechter omdat het bedrijf eerst tevergeefs heeft geprobeerd tot een schikking met UPC te komen. Een woordvoerster van UPC Nederland in Amsterdam zegt dat dit bedrijf nooit commentaar geeft op lopende juridische procedures. Ze bevestigt wel dat de klacht van LSMG betrekking heeft op een geschil dat al speelde in de regio Rotterdam voordat Eneco Call Services deel uitmaakte van UPC. "De advocaten spreken nu met elkaar, verder kunnen we er inhoudelijk niets over zeggen", aldus de woordvoerster. (gke)