Beurswaarde Facebook nog verder gedaald
Investeerders reageerden op een verlaging van het ‘koersdoel’ voor Facebook naar 23 dollar door enkele analisten, meldt de zakenkrant The Wall Street Journal. Een van hen is Justin Post, een analist van Bank of America. Zijn argument is dat nu steeds meer aandelenpakketten op de markt komen die na de beursgang tijdelijk niet verkocht mochten worden.
Post verwacht dat er tot december niet veel belangstelling van kopers voor het Facebook-aandeel zal zijn. Positief is volgens de analist van Bank of America wel dat nieuwe mogelijkheden tot adverteren op Facebook de omzet vanaf volgend jaar kunnen opstuwen.
De aandelenpakketten die nu nog geblokkeerd zijn, zullen de komende maanden stap voor stap vrij verhandeld mogen worden. Zo komen op 15 oktober 249 miljoen aandelen vrij, op 14 december 149 miljoen en in mei 2013 nog 147 miljoen. De grootste golf – van 1,32 miljard aandelen – mag vanaf 14 november worden aangeboden. Daar zitten ook aandelen van Facebook-topman Mark Zuckerberg bij.
Omzetdoelstelling wordt lastig te realiseren
Een andere analist, Daniel Salmon van BMO Capital Markets, is minder optimistisch over de groeikansen van Facebook. Hij denkt dat het lastig wordt om de omzet in het 3e kwartaal met 4 procent te laten groeien, zoals de bedoeling is. In het 2e kwartaal steeg de omzet nog met 32 procent en in het 1e kwartaal met 45 procent.
Omzetstagnatie zal leiden tot een verdere afwaardering van het aandeel. BMO stelt verreweg het laagste koersdoel van alle analisten: nog slechts 15 dollar,. Gemiddeld komen 22 analisten op een koersdoel van 33,27 dollar, aldus The Wall Street Journal.
Marktonderzoeker EMarketer tempert prognoses
Ook marktonderzoeksbureau EMarketer ziet de bui voor Facebook hangen. EMarketer verlaagde zijn prognose voor de jaaromzet van 6,1 miljard naar 5,04 miljard dollar. De oude prognose dateerde van februari. In 2011 groeide de omzet van Facebook nog met 88 procent. EMarketer gaat nu uit van een omzetgroei met 36 procent in 2012 en met 31 procent in 2013.
De voornaamste reden om de omzetverwachting te temperen zijn de tegenvallende advertentie-inkomsten. EMarketer ziet de groei daarvan vertragen tot 34 procent in 2012 en 29 procent in 2013. In 2011 haalde Facebook nog 68 procent meer uit advertenties dan in het jaar ervoor.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee