Overslaan en naar de inhoud gaan

Concurrenten ongelukkig over afspraken KPN en OPTA

De Associatie van Competitieve Telecomoperators (ACT) is "ongelukkig'' over de afspraken die de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA) met KPN heeft gemaakt over naleving van de Telecommunicatiewet. Dat heeft de ACT zondag gemeld.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

KPN en OPTA maakten de overeenkomst vorige week donderdag bekend. De afspraken passen volgens de toezichthouder in de nieuwe visie dat telecombedrijven zelf meer verantwoordelijkheid dragen voor de naleving van de regels. Het doel hiervan is volgens de OPTA dat er meer onderling vertrouwen ontstaat tussen de toezichthouder en bedrijven in de telecomsector.

Concreet betekent de overeenkomst dat KPN zelf bij de OPTA meldt dat het bedrijf in de fout is gegaan. Volgens de ACT, dat de belangen behartigt van telecombedrijven als BT Nederland, Colt Telecom en Orange Nederland Breedband, is het "onbegrijpelijk'' dat de OPTA KPN "gezien de stroom van onrechtmatige kortingen en boetes van miljoenen euro's in de afgelopen drie jaar nu opeens behandelt als het braafste jongetje van de klas''.

Op zich vindt de ACT de afspraak tussen KPN en de OPTA "niet verkeerd'', maar de belangenbehartiger betreurt het dat de toezichthouder afspraken heeft gemaakt met KPN zonder naar buiten duidelijk te maken waar KPN zich precies aan moet houden.

Volgens de ACT beloofde KPN al in 2005 beterschap aan de toezichthouder en nam het bedrijf zelf maatregelen om toe te zien op naleving van de wetgeving. Daarnaast deed KPN aan concurrenten een schriftelijke toezegging dat zij iedere vorm van verlening van en met de Telecommunicatiewet strijdige kortingen aan zakelijke gebruikers had gestaakt.

Sindsdien is KPN vijf keer door de OPTA beboet en heeft het bedrijf een kortingsregeling onder dreiging van een dwangsom moeten intrekken. "Als KPN wil laten zien dat het haar daadwerkelijk ernst is dat zij zich wil houden aan de telecomregelgeving, dan moeten er duidelijke afspraken worden gemaakt die inzichtelijk zijn voor alle marktpartijen, moet zij de procedures voor opgelegde boetes intrekken, benadeelde partijen schadeloos stellen en de klanten waar het om gaat teruggeven aan de markt'', aldus de ACT. (ANP)

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in