Overslaan en naar de inhoud gaan

Consumentenbond verontrust over beltarieven KPN

De Consumentenbond heeft vandaag verontrust gereageerd op de verhoging van gespreks- en abonnementstarieven die telecomconcern KPN vanaf 1 augustus en 1 september doorvoert. "We maken ons grote zorgen", zegt een woordvoerder van de Consumentenbond.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Zoals Automatisering Gids Webeditie afgelopen vrijdag al meldde, heeft de post- en telecomtoezichthouder Opta, KPN toestemming gegeven de beltarieven te verhogen. Het telecombedrijf heeft prompt een prijsverhoging aangekondigd, met als argument dat de beltarieven sinds 1998 flink zijn achtergebleven bij de inflatie. De Consumentenbond zet vraagtekens bij de stelling van Opta dat er inmiddels sprake is van concurrentie in de vaste telefonie. "Tot dusver is het zo geweest dat Opta KPN tot lagere tarieven dwong bij gebrek aan concurrentie", aldus de bond. Naast KPN bieden alweer enige tijd andere bedrijven vaste telefonie aan. Bij bijvoorbeeld One.Tel en Tele2 moet de consument echter evengoed een KPN-abonnement hebben om (ook) via de concurrent te kunnen bellen. Opta erkent dat de consument, ook bij de concurrentie, niet zonder KPN-abonnement kan, maar wijst erop dat consumenten vanaf 1 augustus ook voor hun lokale telefoontjes bij KPN's concurrenten terecht kunnen. Nu kunnen bedrijven als Tele2 en One.Tel alleen interregionale verbindingen aanbieden. De zegsman van de Consumentenbond vraagt zich af of er werkelijk sprake is van concurrentie met keus uit voldoende alternatieven. KPN is nog steeds een dominante marktpartij. De Consumentenbond hoopt dat de concurrentie inspeelt op de tariefsverhoging bij KPN en dat de prijzen "op de langere termijn naar beneden gaan". De Consumentenbond vreest dat de aanbieders van vaste telefonie hetzelfde pad gaan bewandelen als de mobiele belbedrijven. In de GSM-branche heeft iedere aanbieder zijn eigen abonnementen, pakketten, tarieven en tariefstructuren. Voor de consument is het een lastige klus om een aanbieder te vinden wiens product past bij zijn of haar belgedrag. De Consumentenbond pleit voor standaardisatie op dit punt. (anp) Zie ook:KPN verhoogt beltarieven - 3 juli 2002KPN mag van Opta tarieven verhogen - 28 juni 2002

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in