Dankzij deal met KPN schittert Nederland binnen Atos Origin
In Nederland steeg, als gevolg van belangrijke outsourcing deals met onder meer KPN, de omzet met ruim 15 procent. De operationele marge hier te lande verbeterde daardoor van 13 procent vorig jaar naar ruim 14 dit jaar. De verbeterde rendementen lijken onder meer een gevolg van succesvolle herstructureringen. Naar verwachting van de directie zullen ze, ondanks het traditioneel wat moeilijker derde kwartaal, ook in de tweede helft van het jaar kunnen worden gecontinueerd. Na correctie voor vervreemdingen, waarvan de verkoop van het Franse customer contact center aan het Nederlandse SNT wel de belangrijkste is, steeg de omzet van de Frans/Nederlandse ICT-dienstverlener fractioneel. Opmerkelijk echter is dat de omzet van de 42 grootste klanten belangrijk steeg. Als de allergrootse klant, Philips even niet wordt mee gerekend, is er zelfs sprake van een stijging met 20 procent. Atos Orgin voert al enige jaren een strategie die er op gericht is meer met minder klanten te doen. De huidige groei in het bovensegment weerspiegelt echter voor een deel ook het conjuncturele klimaat. Kleinere klanten dragen vooral omzet in systeemintegratie aan, en dat is een activiteit die zich gemakkelijk laat uitstellen als de inkomsten stagneren. Onder diezelfde omstandigheden zoeken de grotere klanten naar mogelijkheden om de efficiëntie te vergroten en komen dan niet zelden uit op outsourcing van IT-processen. Het meest pregnante voorbeeld daarvan leverde KPN, dat aan Atos Origin bijna 600 werknemers van KPN_Softwarehouse overdeed die actief zijn op het gebied van systeemmanagement en applicatie-ontwikkeling binnen KPN. Er zijn nauwe banden tussen Softwarehouse en de activiteiten van KPN Datacenter dat Atos Origin al in oktober vorig jaar overnam. Atos denkt dat de omzet van KPN Softwarehouse de 60 miljoen euro op jaarbasis kan overschrijden. KPN Softwarehouse zal met ingang van 1 augustus 2002 in de Atos Origin cijfers worden geconsolideerd.