Forrester ziet rol Apple als spil in digitale woning
De vermoedelijke strategie van Apple berust op vier bestaande producten: de Macintosh-computer, het Apple TV-kastje dat draadloos beeld en geluid van de computer op de televisie overbrengt, de Apple Store-webwinkel en de media-applicatie iTunes en opvolgers daarvan. De overige vier steunpilaren zijn nieuwe productconcepten: een thuisserver, een 'universeel regelcentrum voor muziek' (music controller), apparaatjes die via het netwerk kunnen communiceren zoals digitale fotlijstjes, en installatiediensten voor woningen.
Hoewel Apple veel troefkaarten heeft, kan het volgens de onderzoekers veel obstakels tegemoet zien die het bedrijf van een massamarkt zullen afhouden. Voor wat betreft installatiediensten bijvoorbeeld zal het concurreren met kabel- en telecombedrijven, maar die moeten er ernstig rekening mee houden dat Apple in hun vaarwater komt met het aanbieden van 'content'. Ook Microsoft en HP mikken op dezelfde top-10 procent van de consumentenmarkt als Apple en hebben daarbij het voordeel dat in de meeste woningen al een Windows-pc staat.
Rapporteur J.P. Gownder benadrukt dat Forrester niet over geheime kennis van Apples routekaart beschikt. De in het rapport geschetste visie is louter een mogelijke, maar wel "hoogst waarschijnlijke" kijk op het toekomstige productaanbod van Apple, aldus Gownder.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee