Gartner ziet groei in pc-verkopen vertragen
Als belangrijkste oorzaak ziet Gartner terughoudendheid bij de consument in het licht van de economische onzekerheid. Bovendien ontbreekt voor consumenten een dwingende of zelfs aansprekende reden om hun pc te vervangen.
Consumenten zien eerder reden om even pas op de plaats te maken, denkt Gartner, nu de rol van de pc aan het veranderen is. In plaats van een apparaat op zich transformeert de pc tot een onderdeel van de elektronicahuishouding, als complement van camera’s, tv’s, mobiele telefoons en mogelijk ook tablets.
Zakelijke markt brengt redding
De groei komt de komende anderhalf jaar juist uit de zakelijke markt, denkt Gartner. Die had juist de afgelopen jaren pas op de plaats gemaakt, om tijdens de recessie te besparen. De bedrijfsapparaten beginnen nu wel te verouderen, en de transitie van Windows XP naar Windows 7 geeft aan die aanzwellende zakelijke vraag nog een extra zetje.
Het is overigens de tweede keer dat Gartner zijn prognose terugschroeft. Eerder ging het uit van een groei van 15,9 procent in 2011.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee