Overslaan en naar de inhoud gaan

Gelukkig voor Oracle gaat het beter met de ASP-markt

Het is of Oracle een al enkele jaren oude hype nieuw leven probeert in te blazen. Het bedrijf wil voor 2006 ongeveer een kwart van zijn applicatieklanten via een online-dienst bedienen. Oracle denkt die verschuiving te kunnen realiseren met nieuwe investeringen in deskundigheid en rekencentra en het belonen van de verkopers die klanten overhalen.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Het is het inmiddels jaren oude ASP-concept zonder veel wijzigingen, maar dan zonder de term ASP te gebruiken. Die heeft inmiddels na enkele onderzoeken een beladen karakter gekregen. Oracle was met zijn dienst Business OnLine bijna drie jaar geleden een van de pioniers in Application Service Providing. Toch hebben niet meer dan een goede tweehonderd van zijn twaalfduizend applicatiegebruikers de zorg over hun software aan Oracle uitbesteed. Analist Dean Davison van Meta Group vindt Oracle’s streven dat getal naar drieduizend te brengen niet onrealistisch, al ziet hij in het aanbod weinig nieuws. “Dit is geen nieuwe zet voor Oracle; ze doen het al bijna drie jaar. Het bedrijf worstelt met de verkoop van zijn applicaties en ziet dat dit een mooie opening is”, aldus Davison. Voor veel bedrijven hebben de voordelen – geen grote investeringen en deskundig beheer – lange tijd niet opgewogen tegen de nadelen van ASP. Men bleef vrezen voor beveiligingsproblemen en inflexibiliteit bij het uitbesteden van de software waarvan ze erg afhankelijk zijn. Davison ziet wel dat die vrees steeds minder wordt. “IT-organisties maken nog steeds een keuze voor een toepassing. En wat Oracle doet, is bedrijven die kennelijk al voor Oracle-applicaties hebben gekozen de keuze geven ‘koop ik het of laat ik Oracle het voor me draaien’. Dan komen de financiële vragen kijken en de schaarste aan goede Oracle-beheerders.” Juist die kwesties worden de laatste tijd pragmatischer benaderd, meent Davison. Kortere lijn Kees van den Houten van Oracle stelt dat er juist om die redenen ‘veel vraag uit de markt’ is. “Wij bieden het nu zelf aan en niet via partners; er is een kortere lijn als er zich een probleem voordoet. En wie kan beter een Oracle-applicatie beheren dan Oracle zelf?” Oracle biedt twee recepten. Wie dat wil kan zijn volledige Oracle-pakket onderbrengen bij Oracle. Die installeert het in een eigen rekencentrum (of dat van zijn partner) en beheert de software voor maandelijks 5 procent van de licentiekosten. Oracle kan ook het beheer op zich nemen van de software bij de klant zelf; dat kost per maand 3 procent van de licentiekosten. “De klant bepaalt zelf waar zijn hardware staat”, zegt Van den Houten. “Wij bieden onze dienst ook alleen aan voor onze eigen software. En wij proberen zoveel mogelijk te streven naar standaardomgevingen. Als klanten veel maatwerk hebben kan de rol voor bijvoorbeeld een hostende partner wat nadrukkelijker zijn.” Op dit moment draait in Nederland alleen Exodus de Oracle-software online op de eigen datacentra van Oracle. Dat dat nog wat weinig is, geeft Van den Houten toe. “Maar de applicatie en de diensten zijn nu veel verder uitgekristalliseerd. Nu staat ook in Europa een professionele organisatie klaar en dat was met Business OnLine nog niet echt het geval.” Optimisme Davison geeft Oracle gelijk in zijn optimisme. “Ik denk zelfs dat 25 procent aan de lage kant is en dat 30 tot 35 procent reëler is. Niet dat Oracle zoveel kosteneffectiever is dan anderen, maar omdat het zo moeilijk is applicaties te draaien en te beheren. Steeds meer gebruikers zullen gaan outsourcen.” Dat zou overigens net zo goed voor SAP- of Peoplesoft-klanten kunnen gelden, verduidelijkt Davison. “Het verschil is dat die de klant niet dwingen alleen via hun te hosten. Oracle wil er meer controle over hebben.” Marketing-medewerker Edwin van den Thillart van Landis, dat al als hosting-partner van Oracle optreedt, zegt blij te zijn met de aankondiging van Oracle. “We zullen wellicht in de toekomst een concurrent van Oracle zijn, maar tot op heden merken we daar nog niets van. Op dit moment beheert Landis in Nederland voor ‘tien tot vijftien’ klanten een Oracle-pakket. Ook Frits Veltink, directeur van ASP Siennax en Europees voorzitter van het ASP-verbond Aspic, vindt Oracle’s zet reëel, omdat de vraag naar ASP toeneemt. “Dat kun je heel goed merken. Een van de dingen die je nu ziet is dat het model steeds bekender wordt bij de eindgebruikers. Onze inspanningen werpen hun vruchten af. Je ziet met name een toenemende vraag naar het hosten van e-business- applicaties, e-learning en content management.” Veltink is blij, “want het is weer een partij die een statement geeft dat het deze kant op gaat.”

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in