Overslaan en naar de inhoud gaan

Google leert afbeeldingen herkennen

Onderzoekers bij Google hebben een manier gevonden om beeldherkenning te combineren met methoden om de herkende beelden te rangschikken naar relevantie. Met VisualRank zou Google afbeeldingen op dezelfde manier doorzoekbaar kunnen maken als teksten, rapporteert The New York Times.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Het zoeken naar afbeeldingen gebeurt nu vooral door te zoeken in de bestandsnamen en de teksten die op dezelfde webpagina staan als waar de afbeelding zich bevindt. De relevantie van veel afbeeldingen in de zoekresultaten is daardoor bijzonder laag. In VisualRank maakt Google gebruik van de meest geavanceerde beeldherkenningsalgoritmen van dit moment.

Omdat het te veel verwerkingskracht vergt om meteen ieder beschikbaar beeld te indexeren, hebben de onderzoekers zich eerst gericht op de tweeduizend populairste termen op Google Product Search, waaronder termen als iPod en Xbox. Door voor die termen de top 10 afbeeldingen te zoeken in zowel zijn huidige Image Search en in het nieuwe herkenningssysteem, konden de onderzoekers met behulp van 150 Google-medewerkers een scoringssysteem opzetten dat de relevantie van plaatjes vaststelt. Ze stellen dat het VisualRank-prototype het aantal niet-relevante afbeeldingen in het zoekresultaat daardoor met 83 procent heeft doen dalen. (Freek Blankena)

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in