Google leert afbeeldingen herkennen
Het zoeken naar afbeeldingen gebeurt nu vooral door te zoeken in de bestandsnamen en de teksten die op dezelfde webpagina staan als waar de afbeelding zich bevindt. De relevantie van veel afbeeldingen in de zoekresultaten is daardoor bijzonder laag. In VisualRank maakt Google gebruik van de meest geavanceerde beeldherkenningsalgoritmen van dit moment.
Omdat het te veel verwerkingskracht vergt om meteen ieder beschikbaar beeld te indexeren, hebben de onderzoekers zich eerst gericht op de tweeduizend populairste termen op Google Product Search, waaronder termen als iPod en Xbox. Door voor die termen de top 10 afbeeldingen te zoeken in zowel zijn huidige Image Search en in het nieuwe herkenningssysteem, konden de onderzoekers met behulp van 150 Google-medewerkers een scoringssysteem opzetten dat de relevantie van plaatjes vaststelt. Ze stellen dat het VisualRank-prototype het aantal niet-relevante afbeeldingen in het zoekresultaat daardoor met 83 procent heeft doen dalen. (Freek Blankena)
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee