Google mag Doubleclick overnemen
Het internetzoekbedrijf Google wil 3,1 miljard dollar (circa 2 miljard euro) betalen voor DoubleClick, dat gespecialiseerd is in banners en pop-ups. Op dat terrein is Google nog niet erg actief.
Europees commissaris Kroes meent dat de bedrijven inderdaad amper actief zijn op elkaars terrein. Ze zijn momenteel nauwelijks concurrenten, vindt Kroes. De overname kan ook niet leiden tot het uitsluiten van andere concurrenten, omdat er genoeg keuze overblijft.
De overname heeft wel geleid tot zorgen bij enkele politici en de Europese consumentenbond. Ze menen dat de beide informatiebedrijven samen wel erg veel weten over het surfgedrag van mensen. D66-Europarlementslid Sophie in 't Veld vreest voor de gevolgen als de informatie in verkeerde handen zou vallen. Het parlement en Kroes kunnen de overname echter niet blokkeren wegens de privacyzorgen.
Google won in april vorig jaar de overnamestrijd rond DoubleClick van Microsoft. Ook Yahoo! zou interesse hebben gehad in het bedrijf. Microsoft en Yahoo! tekenden later bezwaar aan tegen de overname van DoubleClick omdat zij vreesden dat Google te groot zou worden en de concurrentie zou marginaliseren. Het is de grootste overname tot dusver in het bestaan van Google. De overname wordt volledig betaald in contanten.
DoubleClick was een van de eerste bedrijven die veel geld verdienden met de verkoop van advertenties op internet. Het bedrijf is in 1996 opgericht. Momenteel maken ongeveer 1500 bedrijven gebruik van de diensten van DoubleClick, dat fungeert als intermediair tussen adverteerders, reclamebureaus en uitgevers.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee