Overslaan en naar de inhoud gaan

Google neemt indexeringssysteem Caffeine in gebruik

In augustus vorig jaar zette Google al een testversie van Caffeine online. Het indexeringssysteem werkt anders dan het systeem dat nu is vervangen, legt Google uit in zijn blog. Als een zoekopdracht wordt gegeven, doorzoekt Googles systeem niet het internet, maar een indexering daarvan. Hoe dat precies werkt legt Google zelf helder uit in een deels geanimeerd filmpje, zie hieronder.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Voor de indexering deelde het zoeksysteem het internet in verschillende lagen in; elke laag werd met een andere frequentie ververst. In Caffeine gaat de indeling van het internet niet per laag, maar in ‘porties’, en deze indexering wordt continu ververst. Het effect is dat de zoekresultaten actueler zijn dan voorheen het geval was. Hoe de lagen van de ‘porties’ verschillen is niet duidelijk.

De zoekmachinegigant zegt hiermee tegemoet te komen aan enerzijds de steeds hogere eisen die internetsurfers stellen aan de zoekresultaten en anderzijds aan de technische vereisten ontstaan door de toegenomen diversiteit aan media (niet alleen tekst maar ook geluid en bewegend beeld) dat op internet te vinden is. Google geeft in zijn blog aan dat de zoekmachine met Caffeine beter is toegerust om de toekomstige uitbreiding van het internet op te vangen.

Actueler of niet, het is en blijft een indexering. Voor ‘real time’ zoekresultaten moet de internetsurfer zich wenden tot bijvoorbeeld Twitter of het Ellerdale project.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in