Overslaan en naar de inhoud gaan

IBM: het wordt tijd voor de ‘informatieagenda’

Bedrijven zullen moeten overstappen van het denken in applicaties naar het denken in het strategisch gebruik van informatie. Dat stelt Ambuj Goyal, General Manager IBM Information Management Software. Hij ziet voor IBM een grote rol in het overstijgen van de vele losse vormen van gegevensproblematiek in bedrijven. Die bedrijven moeten gaan werken met een ‘informatieagenda’.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

“De afgelopen twintig, dertig jaar hebben velen van ons een applicatieagenda gehad, de komende twintig jaar zullen we met een informatieagenda gaan werken”, zei Goyal, die betrokken was bij het opzetten van de ‘Information-on-Demand’-strategie van IBM. Hij stelt dat bedrijven moeten gaan denken in termen van bijvoorbeeld risicomanagement in plaats van financiële applicaties, of in termen van klantenwinstgevendheid in plaats van een callcenterapplicatie. Pas wanneer men zich sterker gaat richten op de relaties tussen gegevens kunnen bedrijven informatie als strategisch middel gaan inzetten en processen optimaliseren, meent Goyal.Om uit die situatie van ‘data-rich, information-poor’ te raken, kunnen die bedrijven uiteraard bij IBM terecht. Het bedrijf beroept zich er – met name sinds de overname van Cognos – op het breedste scala aan producten te hebben voor de ‘performance management’-functies die voor die transformatie nodig zijn. Daarmee richt het bedrijf zich nu specifiek op ‘informatieagenda’s’ voor bijvoorbeeld de bankenwereld, verzekeraars, telecombedrijven, de automobielsector en de detailhandel. Een groot deel van de problematiek ligt op het gebied van Master Data Management (MDM) en het verwante Corporate Performance Management (CPM). MDM houdt in dat je ervoor zorgt dat gegevens op of via een centraal punt beschikbaar zijn, waarbij de authenticiteit en de betrouwbaarheid van de data gegarandeerd zijn. Gegevens uit verschillende databases die bij afzonderlijke applicaties horen, dienen daarvoor dus ‘over elkaar heen gelegd’ en geschoond te worden. Diezelfde gegevensintegratie bedient ook de BI-tools waarmee CPM in de praktijk is te brengen.Voor het opstellen van een informatieagenda in een specifiek bedrijf moet worden gekeken naar de strategie, de bestaande informatieinfrastructuur, de op te stellen ‘roadmap’ en de ‘governance’. In de roadmap, de verzameling projecten die achtereenvolgens moeten worden uitgevoerd, speelt het soort bedrijfstak waarin een bedrijf actief is een grote rol. Vooral governance vergt veel aandacht. Steve Adler, voorzitter van IBM’s Data Governance Council, zegt daarover: “Er lopen bij grotere projecten altijd veel projecten die één pijnpunt wegnemen. Je hebt een groep mensen nodig die daar beleid voor opstellen. We zijn vaak te verticaal georganiseerd.” Een van de op de IOD-conferentie aanwezige CIO’s legde wel de vinger op een pijnpunt: “Het is heel moeilijk om dat soort synergie te creëren zonder de lopende projecten te stoppen en helemaal opnieuw te beginnen.”De overname van Cognos was voor het kunnen formuleren van het concept van de informatieagenda cruciaal, geeft Goyal toe. “Want alleen op die manier kunnen we alles bieden. Vóór Cognos hadden we al veel gedaan onder de oppervlakte, op het gebied van data-integratie, datakwaliteit et cetera. Cognos is het topje op de ijsberg dat we nodig hadden. We hebben immers geen goede interface, geen dashboard waarop je met sets van gegevens aan de slag kon.”IBM is niet de enige die een BI-leverancier heeft overgenomen. Ook Oracle (Hyperion) en SAP (Business Objects) hebben een duit in het zakje gedaan. Goyal ziet IBM echter op die manier niet in het vaarwater van de grote applicatieleveranciers komen, omdat die hun natuurlijke tendensen blijven volgen. “Hun boodschap is dat ze BI steeds meer met hun applicaties integreren. Maar wij zeggen juist dat je de informatieagenda níet aan de applicaties moet vastbinden. Je moet van heel veel bronnen data kunnen verwerken, maar ik zie Oracle en SAP in een heel andere richting gaan.”Kern van de software waarmee de ‘informatieagenda’ vorm is te geven en te ondersteunen, is InfoSphere, een van de merknamen die vallen onder de Information Management-tak van IBM Software (naast Filenet, Cognos en DB2). Die verzameling producten, die deels is voortgekomen uit het overgenomen Ascential, moet volgens Goyal de rol gaan spelen die WebSphere tien jaar geleden kreeg. “WebSphere als applicatieserver verving veel losse tools die opdoken voor het programmeren van webapplicaties. Nu heb je allerlei informatietools die niet geïntegreerd zijn. InfoSphere kan de informatieserver worden voor betrouwbare informatie uit het hele bedrijf.”Ambuj Goyal: ‘focus op relatie tussen gegevens’

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in