IT-bedrijven spenderen miljoenen aan lobbyen
Google spande in 2015 de kroon: het besteedde 16,7 miljoen dollar aan het lobbyen bij de Amerikaanse overheid en bij politici. Dat was overigens wel een procentje minder dan in 2014, toen Google ook al de lijst aanvoerde. Van de IT-bedrijven komt verder geen enkele boven de 10 miljoen. Facebook komt het dichtst bij de imaginaire drempel, met 9,8 miljoen - 5 procent meer dan in 2014. Amazon gaf 9,1 miljoen dollar uit aan lobby-activiteiten, Microsoft spendeerde er 8,5 miljoen dollar aan, Qualcomm 7,9 miljoen en Oracle 7,5 miljoen. Andere IT-bedrijven blijven onder de 5 miljoen: IBM en Intel spendeerden 4,6 miljoen dollar, Apple 4,5 miljoen en HP 3,4 miljoen.
Vooral telecombedrijven actief
De 'big spenders' zijn - naast Google - met name de telecombedrijven en hun brancheorganisaties. ComCast gaf bijvoorbeeld 15,6 miljoen dollar uit, AT&T 14,9 miljoen, de National Cable and Telecommunications Association 14,1 miljoen, Verizon spendeerde 11,4 miljoen en de CTIA gaf namens de draadloze industrie 10,1 miljoen dollar uit.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee