Juridische stappen tegen Amazon c.s.
De omstreden patenten houden verband met zogeheten ‘personalisatietechnieken’. Die maken het mogelijk producten onder de aandacht te brengen van winkelend publiek. Het geven van koopadviezen op basis van eerdere aankopen is bij veel onlinewinkels gesneden koek. Amazon geeft al jaren tips aan vaste klanten. Ook krijgt de incidentele bezoeker adviezen in de trant van ‘klanten die dit boek bestelden, hadden ook belangstelling voor...’. Pinpoint verdient zijn brood met het in licentie geven van patenten en het juridisch vervolgen van bedrijven die inbreuk zouden maken op die patenten. Zusterbedrijf PhoneTel sleepte eerder telecombedrijven als AT&T en Lucent voor de rechter omdat zij octrooien op het gebruik van nummerherkenning zouden hebben geschonden. Kritiek Op het massaal verlenen van triviale patenten op voor de hand liggende technieken en ‘business methods’ bestaat vooral in Europa, maar ook in de VS veel kritiek. Volgens Pinpointbaas Daniel Henderson moeten bedrijven die het patenteren van business methods afwijzen zich maar wenden tot het Amerikaanse Patentbureau ‘dat er heel anders over lijkt te denken’. Amazon zelf heeft in het verleden ook claims doen gelden op technieken die het bedrijf inzet op zijn website. Berucht in dit verband is de ‘oneclick button’ waarmee bezoekers met een enkele muisklik een aankoop kunnen doen. Een geschil over deze vinding met concurrent Barnes & Noble werd in maart 2002 bijgelegd. Eerder dit jaar kreeg Amazon opnieuw een patent toegewezen, dit keer op een ‘chattechniek’ die nog niet in de praktijk wordt toegepast.