Overslaan en naar de inhoud gaan

Klanten woedend over licentiebeleid Microsoft

De Netwerk Gebruikersgroep Nederland (NGN) heeft een open brief gestuurd aan Microsoft Benelux om zijn verontwaardiging te uiten over het nieuwe licentiebeleid van de softwarefabrikant. Daarin protesteert de vereniging tegen het vervallen van de upgrade-rechten per 1 oktober en tegen de grote prijsstijging van een upgrade.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

De, naar eigen zeggen, 3700 leden van de vereniging hebben tezamen zo’n half miljoen bureaucomputers in beheer. Microsoft voert per 1 oktober onder de naam Software Assurance-program een radicaal vernieuwd licentiebeleid in. De belangrijkste verandering ten opzichte van het oude programma is dat de goedkoopste vorm van ‘upgraden’ niet meer mogelijk is. Wie een oude versie van bijvoorbeeld Office had aangeschaft, kon deze voor een gering bedrag opwaarderen. Dit is wereldwijd de meest gebruikte manier om nieuwe versies van de Microsoft-software aan te schaffen. Wie nu wil ‘upgraden’, kan dat alleen nog maar vanaf een versie van Windows XP, dat eind deze maand geïntroduceerd wordt. Vervolgens kan de gebruiker Software Assurance kopen, voor 25 tot 29 procent van de prijs van een normale licentie, per jaar. Daarmee verzekert hij zich van nieuwe versies. Meer betalen Microsoft houdt bij hoog en laag vol dat slechts 20 procent van de klanten duurder uit is met de nieuwe licentiemethodes, maar dat 80 procent zelfs goedkoper uit zal zijn. Onderzoeksbureau Gartner heeft echter berekend dat gebruikers die gewend zijn om de vier jaar een nieuwe versie te installeren voortaan 68 tot 107 procent meer gaan betalen. Wie elke drie jaar overgaat tot ‘upgraden’ is 35 tot 77 procent duurder uit. Daarbij wijst Gartner er op dat de gemiddelde prijs voor een upgrade bij andere softwareleveranciers 17 tot 22 procent per jaar is van de licentieprijs. Bovendien krijgen klanten daarvoor bij de meeste leveranciers technische ondersteuning. Bij Microsoft is dat niet het geval. Gedwongen De NGNheeft berekend dat 86,5 procent van zijn leden te maken krijgt met hogere prijzen door het nieuwe licentiemodel. Voorzitter Vincent Everts: “Het levert Microsoft 4 miljard gulden extra op. Nederland is goed voor 2 procent, dus 80 miljoen gulden.” Hij stelt dat gebruikers nu eigenlijk gedwongen zijn voor 1 oktober een licentie van Windows XP te kopen. Tot dat moment bedraagt de prijs nog rond de 300 gulden. “En dan moet men het maar gewoon op de plank laten liggen tot zeg 2003. Want veel bedrijven zijn er nog niet aan toe om nu over te stappen op een nieuwe versie. Maar zo kun je nog net onder de nieuwe duurdere regeling uit. Vanuit XP kun je dan straks zonodig tegen een redelijke prijs nog ‘upgraden’. Kijk je als gebruiker niet vooruit en stap je in 2002 over op XP, dan moet je het volle pond betalen voor de upgrade. Reken maar op 1000 gulden. Veel bedrijven installeren maar om de vier jaar een nieuwe versie. Dat doe je echt niet vaker. Dat is een enorme operatie. Er zijn nog genoeg grote organisaties waar Windows 95 nog gebruikt wordt.” De NGNmag dan verontwaardigd zijn over de duurdere software, Everts verwacht niet dat veel gebruikers over zullen stappen op software van concurrentie. “Er is zat keus. Bijvoorbeeld Corel Office en Star Office van Sun. Maar er is maar een klein aantal dat serieus zal overwegen over te stappen. Dat is zo’n grote stap: systeembeheer en alle gebruikers moeten opnieuw leren omgaan met de software. Alle applicaties moeten aangepast worden. Nee hoor, na de grote strijd tussen Microsoft en WordPerfect is het over.”

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in