KPN begint proef i-Mode
Albert Heijn, Dinnersite.nl, Meteoconsult, ANP, Endemol, Wehkamp, Radio 538, Twigger en Hallmark zijn enkele van de partners die zullen deelnemen aan de proef. KPN zegt dat er met zo’n honderd partners ‘vergaande afspraken’ zijn gemaakt. Bij de start kan dan met ten minste zestig gespecialiseerde i-Mode-sites begonnen worden, zo is de verwachting. Inbegrepen De dienstenaanbieders hoeven slechts 15 procent van hun inkomsten aan KPN af te staan. De kosten voor het verwerken van de rekeningen zijn inbegrepen. De klant krijgt via KPN namelijk een gezamenlijke rekening voor diensten en gevoerde telefoongesprekken. In Europa wordt i-Mode aangeboden via het GPRS-netwerk. De consument heeft er echter een speciaal toestel voor nodig, want reguliere GPRS-toestellen weten met i-Mode geen raad. De keuze aan toestellen is vooralsnog beperkt: KPN levert voorlopig alleen de NEC N21i, waarmee berichten tot duizend tekens kunnen worden ontvangen. Naast een toestel met kleurenscherm krijgen abonnees een apart i-Mode-e-mailadres, maar daarnaast kunnen ze ook hun bestaande (pop3-)postbussen controleren, dank zij een door Twigger ontwikkelde dienst genaamd MobilEmail. Ook krijgt de gebruiker de mogelijkheid om gratis een eigen i-Mode-pagina in te richten met behulp van compact HTML (cHTML). KPN heeft met i-Mode een sterke troef in handen, en KPN-topman De Jong gaat ervan uit dat ‘uiteindelijk alle mobiele bellers i-Mode-klanten worden.’ Maar zonder enorme marketinginspanningen zou de introductie wel eens zeer lastig kunnen worden. Anders dan in Japan is i-Mode in Europa onder consumenten nog lang geen bekend begrip. Bovendien is er concurrentie op komst. KPN heeft met i-Mode-exploitant DoCoMo (medeaandeelhouder van KPN) een licentie van tien jaar. Het bedrijf mag als enige i-Mode aanbieden in Nederland, België en Duitsland en ook onderhandelen met telecombedrijven die i-Mode in andere Europese landen willen introduceren. Bedrijven die niet de beschikking kunnen krijgen over i-Mode, zoals in Nederland Ben en Telfort, zullen dus naar alternatieven moeten omkijken om te voorkomen dat hun klanten weglopen. De Zweedse aanbieder Telia heeft al een i-Mode-achtige dienst PocketMode aangekondigd en ook WAP is nog niet afgeschreven, zeker als via GPRS het belangrijkste bezwaar – de hoge kosten en de trage verbindingen – wordt weggenomen. Bovendien richt i-Mode zich wel heel erg op de (jonge) consument en zullen vooral zakelijke gebruikers behoefte hebben aan meer serieuze toepassingen. De verwachting is dan ook dat i-Mode een van de vele GPRS-diensten in Europa zal worden, met een bescheiden marktaandeel.