KPN moet Versapoint duidelijkheid bieden
Telecomtoezichthouder Opta eist dat KPN zijn concurrenten inzicht biedt in de mogelijkheden KPN-centrales te gebruiken. Zo moet KPN aan Versatel-dochter Versapoint opgave doen van de kosten en mogelijkheden van plaatsing van apparatuur in de centrales. Dat heeft Opta vandaag bekendgemaakt.
Voor het aanbieden van bijvoorbeeld ADSL is het noodzakelijk dat telecombedrijven apparatuur kunnen installeren in nummercentrales van KPN. Versapoint had een klacht over de ondoorzichtigheid van deze zogeheten colocatie ingediend bij Opta. KPN moet van Opta alternatieven aandragen als het niet mogelijk is verbouwingen uit te voeren bij een centrale. Bovendien mag KPN niet met eigen breedbanddiensten beginnen totdat ook Versapoint over voorzieningen beschikt. KPN heeft van Opta vier weken de tijd gekregen om Versapoint inzicht geven in de kosten van colocatie. Eventueel teveel betaalde bedragen moeten aan Versapoint worden terugbetaald. (svm) Zie ook Automatisering Gids nr. 11 van 16 maart 2001