KPN wil vooruit laten betalen
Voor zo'n 70 procent van alle consumenten kan de telefoonrekening tot 23 euro hoger zijn. Op de website van kpn kunnen klanten binnenkort door het invullen van hun telefoonnummer zien of er nul, één of twee maanden abonnementskosten ingehaald moet worden. De nieuwe regeling levert KPN 100 miljoen euro op jaarbasis op, zei een woordvoerder donderdag. "Eigenlijk is vooruitbetaling in Nederland heel gewoon, kijk maar naar krantenabonnementen en de huur van een huis", zo verdedigt hij de nieuwe bezuinigingsmaatregel. Bellers in Hengelo (Overijssel) moeten als eerste in Nederland vooruitbetalen. De andere klanten van KPN krijgen zes weken voordat ze moeten betalen een schriftelijke waarschuwing voor de eenmalig hogere rekening. Het bedrijf denkt dat niet iedereen direct het geld op tafel zal kunnen leggen. Daarom zijn er volgens de woordvoerder soepele betalingsregelingen mogelijk, zoals gespreid betalen. KPN Telecom kondigde tevens aan in september een abonnement te introduceren dat via internet vooraf controle geeft over de hoogte van de telefoonrekening. (esc)