Microsoft compenseert zwakke pc-markt
Bestuursvoorzitter Satya Nadella, die het roer begin vorig jaar overnam van Steve Ballmer, heeft nadrukkelijk ingezet op clouddiensten en software voor mobiele apparaten. De traditionele pc-markt, waar het programma Windows nog altijd dominant is, slinkt al jaren.
Investeerders maken zich zorgen of Microsoft wel op tijd de wending weet te maken naar nieuwe bedrijfsmodellen. De aanwezigheid in de mobiele markt is nog altijd marginaal ten opzichte van concurrenten als Apple en Google. Ook met het cloudaanbod telt Microsoft nog niet mee met de echte grote spelers. Microsoft strategie is het aloude licentiemodel voor alle software te vervangen voor een freemium-model, waarbij de instap gratis is maar voor extra's moet worden betaald. Door met het gratis aanbod snel een grote aanwas aan gebruikers voor veel softwarediensten te realiseren, creëert het bedrijf een nieuw klantenbestand. Dat is mogelijk te verleiden tot het afnemen van addit, maar betaalde diensten, die extra waarde krijgen door de integratie met de diensten die al in gebruik zijn.
Clouddivisie doet het goed
De omzet in zakelijke clouddiensten groeide 106 procent ten opzichte van een jaar eerder. Daarmee is het bedrijf goed op weg de geplande 6,3 miljard dollar omzet per jaar binnen te halen. Op de consumentenmarkt boekte het bedrijf succes met het Office 365 Home and Personal aanbod. Het aantal abonnementen nam toe met 35 procent tot een totaal van 12,4 miljoen.
De afzet van Lumia-smartphones groeide met 18 procent ten opzichte van vorig jaar naar een totaal van 8,6 miljoen stuks. De omzet van de Windows Phone-bedrijfseenheid daalde echter met 16 procent. De omzet van de Surface tabletdivisie nam 44 procent toe naar een totaal van 713 miljoen dollar. De omzet van de gehele devices unit groeide 8 procent naar 9 miljard dollar totaal.
Net als andere Amerikaanse bedrijven noemt ook Microsoft de sterke dollar als een probleem voor de bedrijfsresultaten.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee